این تمرین ها حرکات اصلی زندگی هستند.

تمام تمرین های CrossFit مبتنی بر حرکات پر فشار و سرعتی هستند و این حرکات، بهترین آیتم ها از ژیمناستیک، وزنه برداری، دو، پاروزنی و موارد دیگر را منعکس می نمایند.
افرادی که کراس فیت تمرین می کنند، سنگین ترین وزنه ها رو از دورترین فاصله ها حرکت می دهند؛ بنابراین آن ها برای حداکثر ساختن میزان کار انجام شده در کوتاهترین زمان، ایده آل هستند. شدت و نیرومندی برای نتایج، ضروری بوده و به عنوان کار تقسیم شده بر زمان- یا قدرت، قابل اندازه گیری و سنجش است.
 هر چه شما کار بیشتری را در زمان کمتری انجام می دهید بازده قدرت بالاتر است؛ با استفاده از یک رویکرد متغیر در آموزش، حرکات کارکردی و شدت به دستاورد چشمگیر در تناسب اندام، منتهی می گردد.
درکل هدف از کراس ، قدرتمند ساختن تناسب اندام کل بدن است. نوع آمادگی سازی کراس فیت به گونه ای است که بدن شما برای مقابله با هرگونه شرایط غیر قابل پیش بینی آماده می باشد.
درحالیکه CrossFit، بالاترین حد تناسب اندام در جهان را به چالش می کشد؛ این برنامه برای قابلیت سنجش جهانی، تبدیل نمودن آن به کاربری کامل برای هر فرد متعهد، بدون توجه به تجربه، طراحی شده است.
در 15 سال گذشته، بزرگترین شکاف مورد بررسی در صنعت تناسب اندام به شکل برنامه تمرین مبتنی بر کالیفرنیا در آمد که بر آموزش دوره ای و وزنه برداری المپیک، تاکید داشت. امکان دارد در مورد هر فردی صادق نباشد؛ ولی Crossfit، مطمئنا یک روش عالی جهت متناسب ماندن و ایجاد تنوع برای افرادی است که تقریبا پیشینه تمارین قدرتی و هوازی را دارند. به هر جهت، ما باید بیان نماییم؛ همواره مهمتر است تا به بدن خود فرد و محدودیت های آن، توجه نماییم.
شدت و قدرت
کراس فیت یک تمرین شدید با سرعت سریع است که می تواند در کمتر از 15 دقیقه در روز انجام پذیرد؛ به دلیل اینکه آن یک ربع از ساعت، با حرکات بدون توقف و شدید، همراه است.
امکان دارد تنها سه یا چهار مسیر همانند یک دو آهسته و چمباتمه باشد ولی هدف این است که شما هر یک را بارها و بارها در مدت زمان تعیین شده انجام می دهید. این یک بخش متمرکز از تمرین است و باعث چربی سوزی و ساختن عضلات می شود.
انگیزش
 کلید CrossFit، شدت و قدرت است؛ ولی آنچه در این حقیقت نهفته است این است که شما ذاتا خود را به انجام آنچه می توانید از طریق هر تمرین در ورزش انجام دهید؛ تحریک می نمایید. در یک باشگاه معمولی، ساده است اینجا و آنجا در تمرین حقه بزنید یا بیشتر از زمان ضروری، استراحت طولانی تری داشته باشید؛ اما در کراس فیت به دلیل اینکه در مدت زمان محدود باید آیتم های خودرا انجام دهید ، هیچ گزینه ای به جز به هدف رسیدن برای شما وجود ندارد.
اثربخشی زمان
 در یک مدت 15 یا 20 دقیقه، از شما خواسته خواهد شد تا چند دور از یک برنامه خاص را تا جایی که می توانید تکمیل نمایید. در انتها، به دلیل شدت و تلاش نامبرده شده در بالا، شما کالری های بیشتری نسبت به یک تمرین معمول، خواهید سوزاند.
تشکیل تیم برای تمرین
 اغلب یک باشگاه، صرفا مجموعه ای از افراد تصادفی متمرکز بر انجام تمرین های متفاوت خود آن ها هستند. در یک جایگاه ویژه CrossFit، انجام مراحل تمرین شما بصورت گروهی و یک تیم می باشد. در کراس فیت شما با گروهی از افراد ( حتی افراد غریبه ) احاطه شده اید، که شما را تشویق می نمایند و به شما کمک می کنند تا مرزهای قدرت بدنی خود را گسترش دهید.
هر فردی، هدفی در ذهن دارد تا بهترین شکل ممکن را به بدن خود بدهد. همراهی در CrossFit بخشی از آن چیزی است که تمرین ورزشی را منحصر به فرد می نماید.
تمارین پویا و متنوع
 تمارین گاهی به سختی تشریح می گردند؛ برای اینکه آن ها چند بعدی هستند. زمانی که شما crossfit انجام می دهید؛ شما به باشگاه نمی روید تا قسمتی از بدن خود را تقویت کنید. این یک برنامه پایه ورزشی نیست؛ کراس فیت یک برنامه ای است که تمرین های مختلف را ترکیب می نماید که کل اجزای بدن شما را به محدوده های آن، حرکت می دهد.  همانگونه که آن ها بیان کردند؛ تخصص CrossFit، یاد دادن حرکات به شما نیست. بلکه مرتبا برنامه های آن در حال تغییر است؛ که ذهن و بدن شما را از خسته شدن دور می کند.
مربی گری شخصی
تمام کلاس های Crossfit توسط یک مربی در جهت اطمینان از شکل مناسب، انجام اصلاحات، تشویق، تایید استانداردها و گاهی که شما را از تقلب منع می نمایند در زمانی که می بینند شما چیزی را به درستی انجام نمی دهید یا تمام تلاش خود را نمی کنید؛ هدایت شده اند. مربی شما، به یک فرد الهام بخش، مشاور، دوست، مشاور تغذیه و بزرگترین رهبر شما، تبدیل خواهد شد.
بهبود سلامت کلی
 CrossFit در جهت تمرکز بر این حوزه های عمده، تشکیل شده است: استقامت، قدرت، هماهنگی، انعطاف، قوت، سرعت، چابکی، تعادل، درستی، پایداری. این عمل با ارتقای سازگاری عصبی و هورمونی در تمام مسیرهای متابولیک در بدن، حاصل شده است. ترکیب انواع گسترده حرکات، به تغییر کامل کیفیت زندگی شخصی شما، منتهی می گردد.
بهبود سبک زندگی
 احاطه شدن با افرادی که در تناسب اندام و سلامت سرمایه گذاری نموده اند؛ مقاومت در برابر عادات سبک زندگی جدید، سخت است. پیش از اینکه آن را بدانید؛ شما غذای سبک از پیش آماده کرده خود را جایگزین غذای واقعی خواهید کرد. شما به جای دیدن دوستان برای شام/ صرف نوشیدنی/ قهوه، به یک ورزشگاه خواهید رفت و سپس به سمت اجتماعی شدن پیش می روید.
شرکت وزنه مجری و تجهیز کننده ی باشگاه های کراس فیت و کراس ترنینگ می باشد