آیا بدنسازی برای بانوان باردار مناسب است؟

آیا بدنسازی برای بانوان باردار مناسب است؟

خیلی از افراد دوران بارداری را زمانی برای استراحت می‌دانند احتمالاً دیده‌اید یک شخصی که باردار است اطرافیان نمی‌گذارند زیاد فعالیت کند. برخلاف این باور اشتباه، فعال بودن در دوران بارداری فواید بسیاری دارد. اگر شما بدنسازی کار می‌کنید دلیلی ندارد که بخواهید آن را در دوران بارداری متوقف کنید اما باید نوع تمرینات و مقدار ورنه‌ها را تغییر دهید و قطعاً نباید همان حرکات قبل را انجام دهید.

بدنسازی برخلاف ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، اسکی، ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی است. در صورتی که احتیاط‌های لازم را انجام دهید می‌توانید در دوران بارداری هم این ورزش را دنبال کنید اما دقت کنید بلند کردن وزنه‌های سنگین و تمرینات شدید در دوران بارداری می‌تواند موجب مشکلات و عوارض جدی شود. حتی ممکن است منجر به سقط جنین، زایمان زود هنگام یا کم بودن وزن جنین هنگام تولد شود. اما نباید با ورزش نکردن اشتباه گرفت بلکه باید به نوع و شدت تمرینات توجه کرد تا مشکلی بوجود نیاید.

برنامه ورزشی بانوان باردار

سه ماهه اول

در سه ماه اول بارداری وزن بدن هنوز خیلی زیاد نشده است و اگر قبلاً ورزش می‌کردید می‌توانید با مشورت پزشکتان به تمرینات قبلی خود ادامه دهید. اگر قبل از بارداری از دستگاه‌های بدنسازی و وزنه استفاده می‌کردید باید از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید و دفعات تکرار را افزایش دهید و حرکات شکمی را می‌توانید مثل قبل انجام دهید و بهتر است تمرینات هوازی و کاردیو را هم در برنامه ورزشی خود قرار دهید.

فواید ورزش برای زنان باردار

سه ماهه دوم

در این دوران بعضی از زنان احساس سنگینی و کرختی می‌کنند در مقابل عده‌ای انرژی فراوانی دارند. در این مرحله بهتر است خودتان را با بدنتان تنظیم کنید. یعنی اگر بدنتان به تمرینات قبلی پاسخگو نیست باید برنامه خود را سبک‌تر کنید ولی این به منزله‌ی کنار گذاشتن ورزش نیست.

بدنسازی در دوران بارداری

سه ماهه سوم

در سه ماه آخر رفته رفته سنگین‌تر می‌شوید و وزنتان افزایش پیدا می‌کند. در این دوره نمی‌توانید از خودتان توقع داشته باشید مثل قبل تمرین کنید. بجای تمرکز کردن بر تمرینات همیشگی فقط بر فعال بودن مثلاً در حد پیاده‌روی اطراف محل سکونتتان تا حدی که بدنتان احساس راحتی می‌کند تمرکز کنید و از بلند کردن وزنه‌های سنگین و تمرینات قدرتی اجتناب کنید، یوگای بارداری می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

فواید ورزش کردن مادران باردار برای جنین

فواید ورزش کردن برای مادران باردار

1- تمرینات ورزشی و بدنسازی استقامت بدن را بالا می‌برد و قدرت و توان مادران را در هنگام وضع حمل آسان و راحت‌تر می‌کند و آنها را برای زایمان آماده می‌کند.

2- با تمرینات بدنسازی می‌توانید وزن خود را کنترل کنید و خودتان را روی فرم نگه دارید.

3- ورزش کردن نه تنها انرژی شما را افزایش می‌دهد بلکه مشکلات و سختی‌ها و دردهای احتمالی این دوران را کاهش می‌دهد.

4- مشکلات خلق و خویی که عده‌ای به آن دچار می‌شوند را بهبود می‌بخشد و به رفع مشکلات و اختلالات خواب کمک می‌کند.

فواید ورزش کردن مادران باردار برای جنین

ورزش کردن همان قدر که بر سلامت مادران باردار تأثیر دارد برای رشد و سلامت جنین هم مفید است.

1- تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که مادران آنها در دوران بارداری ورزش می‌کردند خطر ابتلا به دیابت در آنها کمتر است.

2- طبق آزمایش‌های صورت گرفته فرزندانی که از مادران ورزشکار متولد می‌شوند کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عصبی هستند و از آرامش بیشتری برخوردار هستند.

3- تمرینات منظم مادران باردار موجب تقویت قلب جنین و ضربان قلب منظم می‌شود.

با فوایدی که در بالا گفته شد پس برای ورزش کردن هنگام بارداری تردید نکنید و اگر بدنسازی کار می‌کردید با رعایت نکاتی که گفته شد به ادامه‌ی تمرین خود بپردازید اما اگر تا قبل از بارداری ورزش نمی‌کردید حتماً با تمرینات سبک نظیر دوچرخه ثابت یا حرکات سبک ایروبیک شروع کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات مرتبط با مادران باردار را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید

تسکین درد کمر دوران بارداری

درد پشت، یک نشانه معمول حاملگی است. آن به دلیل هورمون های شل کننده- عضله ، چاق شدن و تغییر مرکز جاذبه است که تمام ...

محصولات مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *