انواع مکمل‌های بدنسازی

انواع مکمل‌های بدنسازی

تقریباً برای همه‌ی ما پیش آمده که در کنار وعده‌های غذایی از قرص و یا شربت‌های تقویتی استفاده کنیم تا ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن را تأمین کند. از مکمل‌های غذایی در رده‌های سنی پایین‌تر مثلاً برای کودکان و نوجوانان حتی نوزادان نیز استفاده می‌شود. مکمل‌های بدنسازی هم مانند ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی می‌باشد و افراد ورزشکار و بدنساز باید با توجه به نیازشان از مکمل‌های بدنسازی و ورزشی استفاده کنند تا بهترین نتیجه را کسب کنند. می‌توانید مقاله چرا باید از مکمل‌های بدنسازی استفاده کنیم را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

در مصرف مکمل‌های بدنسازی باید کاربرد هر کدام از مکمل‌ها را بدانید و حواستان باشد که با توجه به فعالیت و نیاز بدنتان آنها را مصرف کنید. هنوز هم خیلی از افراد هستند که اطلاعات غلطی در مورد ویژگی و کاربرد مکمل‌ها دارند و منابع مختلفی وجود دارد که این اطلاعات را در اختیار کاربران خود قرار داده‌ است. ما سعی کرده‌ایم اطلاعات مفیدی را در مورد کاربرد مکمل‌ها در اختیارتان قرار دهیم تا از آنها استفاده کنید.

مکمل‌ها باید در کنار رژیم غذایی صحیح مصرف شوند. به طور کلی می‌توان گفت با مصرف درست مکمل‌ها عمل ساخت و تقویت عضله‌، چربی سوزی و… به طور قابل توجهی آسان‌تر و نتیجه بخش‌تر می‌شود.

دسته‌بندی مکمل‌ها

حتماً تابحال در مورد مکمل‌‌های افزایش حجم عضلات، مکمل‌های لاغری، چاقی و … شنیده‌اید. در واقع همه‌ی اینها کارایی مکمل‌ها می‌باشد.  بهترین حالت دسته بندی مکمل‌ها بر اساس ترکیبات آنها می‌باشد که به شکل زیر می‌باشد:

1. کراتین
2. چربی‌ سوز
3. پروتئین
4. آمینو اسید
5. گلوتامین
6. مکمل پاکسازی
7. پمپ‌ها
8. ویتامین
9. هورمون

کاربرد و ویژگی مکمل‌ها

در اینجا به توضیح و کاربرد هرکدام از مکمل‌ها به صورت جداگانه پرداختیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

1. کراتین

کراتین به طور طبیعی در گوشت و ماهی یافت می‌شود. به اشتباه خیلی‌ها تصور می‌کنند کراتین‌ها عضله‌سازی می‌کند، کراتین به روند عضله‌سازی کمک می‌کند اما کار اصلی کراتین‌ها افزایش حجم ماهیچه‌ها و وزن می‌باشد زیرا مصرف کراتین موجب جمع شدن آب در بدن و عضلات می‌شود برای هرکسی می‌خواهد زودتر حجم ماهیچه‌ها و وزنش افزایش پیدا کند مناسب است و به افزایش استقامت ورزشی کمک می‌کند.

انواع کراتین

1. کراتین مونوهیدرات خالص : به صورت پودر و کپسول ارائه می‌شود که بدون بو و مزه است و از نظر عملکرد تفاوتی باهم ندارند.

2. کراتین ترکیبی : همان‌طور که از اسمش مشخص است بر خلاف کراتین مونوهیدرات که 100% مونوهیدرات خالص است از ترکیب موادی مانند کربوهیدرات، پروتئین، اسیدآمینه و…  تشکیل شده است و با مصرف آن تمام ویژگی‌های هر کدام از این مکمل‌ها را باهم می‌توانید دریافت کنید.

3. کراتین میکرونایز : این نوع کراتین با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ساخته شده است و در مولکول‌هایش آب وجود دارد. ساختمان جدید این نوع کراتین به گونه‌ای است که هضم آن آسان و سریع‌تر است و عوارض جانبی که برای بدن و کبد دارد به مراتب خیلی کمتر است. تداخل کمتری با سایر مکمل‌ها دارد و بدون بو و مزه است.

2. چربی‌سوز

شاید بیشترین طرفداران این مکمل‌ها خانم‌ها هستند حتی خانم‌هایی که ورزش هم نمی‌کنند ممکن است از قرص‌های لاغری استفاده کرده باشند. شربت، پودر، داروهای گیاهی انواع مختلف چربی‌سوزها هستند. اکثراً این باور اشتباه را دارند که با مصرف چربی‌سوزها وزنشان پایین می‌آید، در واقع چربی‌سوزها موجب کنترل اشتها و افزایش انرژی در طول تمرین می‌شود.

مکمل‌های لاغری برای دوره‌ی کات مصرف می‌شود و می‌توانید در حین اینکه ماهیچه و عضلات خود را حفظ می‌کنید چربی‌سوزی کنید. چربی‌سوزها عملاً نوعی محرک هستند که برای چربی‌سوزی بیشتر و افزایش انرژی در طول تمرین مصرف می‌شوند.

خانم‌های باردار در مصرف این نوع مکمل‌ها باید احتیاط کنند و خودسرانه عمل نکنند. اگر کسی می‌خواهد چربی سوزی کند بهتر است زیر نطر پزشک یا مربی مجرب به همراه تغذیه مناسب این کار را انجام دهد چون بدون رژیم غذایی صحیح نمی‌توان نتیحه گرفت.

یکی از کارایی چربی‌سوزها که می‌توان به آن اشاره کرد بدلیل داشتن ترکیبات گیاهی مانند (عصاره چایی سبز) باعث کنترل اشتها و رعایت مصرف وعده‌های غذایی می‌شود.

مکمل پروتئین

انواع چربی‌سوزها

1. سی ال ای : این مکمل یک اسید چرب اشباع نشده است و به طور طبیعی در گوشت و مواد لبنی وجو دارد و یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های چربی‌سوزی می‌باشد. مکمل سی ال ای به افزایش متابولیسم بدن و افزایش انرژی کمک می‌کند و برای چربی‌سوزی و کاهش وزن و ساختن توده‌های بزرگ عضلانی استفاده می‌شود. همچنین به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید و انسولین کمک می‌کند. افرادی که رژیم دارند با مصرف این مکمل می‌توانند از تبدیل گلوکز به چربی جلوگیری کنند.

2. ال‌ کارنیتین : ال کارنیتین یک آمینو اسید است. در حالت عادی بدن کارنیتین مورد نیاز خود را می‌تواند تولید کند پس نیازی به دریافت ال کارنیتین بیشتر نمی‌باشد. گوشت، مواد لبنی، حبوبات، آجیل، سبزیجات، میوه و … منابع طبیعی دریافت ال کارنیتین هستند. این مکمل به سوخت و ساز بدن و تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند.

3. پروتئین

همان‌طور که یک فرد در حال رشد به پروتئین نیاز دارد یک ورزشکار هم که می‌خواهد عضله بسازد به مکمل پروتئین نیاز دارد. اما اینکه چه نوع پروتئینی باید مصرف کرد مهم است. پودر پروتئین انواع مختلفی دارد. پروتئین به طور طبیعی بیشتر در آب پنیر و آب ماست وجود دارد. پروتئین‌ها اصلی‌ترین عنصر در ساخت ماهیچه‌ها و توده‌های عضلانی می‌باشند. بدن بعد از کربوهیدرات شروع به سوزاندن پروتئین می‌کند، به دلیل جلوگیری از بین رفتن عضلات و ماهیچه‌‌ها و اینکه پروتئین ضروری بدن از بین نرود ورزشکاران نیاز دارند تا پروتئین اضافی دریافت کنند. همچنین پروتئین در افزایش قدرت و استقامت بدن بعد از ورزش مؤثر است.

انواع پروتئین

1. کازئین : به پروتئین موجود در شیر کازئین می‌گویند و به عنوان پروتئین دیر هضم معروف است. این پروتئین برای شب و زمان‌هایی که بدن برای مدت طولانی بدون پروتئین باقی می‌ماند مناسب است و از تجزیه پروتئین عضلات جلوگیری می‌کند همچنین سرعت جذب و هضم آن آهسته است.

2. وی : پروتئین وی یک پروتئین خالص است که به عضله‌سازی کمک می‌کند و در بهبود و بازسازی بافت‌‎های عضلانی تأثیر دارد. کاربرد اصلی این دسته از مکمل‌ها در عضله‌سازی و افزایش قدرت و رشد عضلات می‌باشد و حتی موجب چربی‌سوزی می‌شود. سرعت جذب و حجم این مکمل بسیار سریع است.

3. گینر : پروتئین گینر درصد بیشتری کربوهیدرات وجود دارد و برای حجم‌گیری بیشتر مناسب می‌باشد و برای افراد لاغری که می‌خواهند وزنشان افزایش یاید و حجیم شوند مفید است. ورزشکاران از این پروتئین بیشتر برای افزایش وزن استفاده می‌کنند.

4. سویا : این پروتئین برای افرادی که گیاه‌خوار می‌باشند مناسب است و تأثیر خوبی بر کلسترول و سوخت و ساز بدن هم دارد. و برای کسانی که از پروتئین شیر و تخم‌مرغ نمی‌توانند استفاده کنند جایگزین مناسبی است.

5. سفیده تخم‌مرغ : پروتئین تخم‌مرغ بسیار شبیه پروتئین آب پنیر عمل می‌کند و برای کسانی که به شیر یا پروتئین سویا حساسیت دارند مناسب است و سرعت جذب و هضمش نسبت به آب پنیر کمتر است.

4. آمینو اسید

آمینو اسیدها بافت‌های عضلانی را که تحلیل رفته‌اند را ترمیم می‌کند. یک ظرف را فرض کنید که گنجایش مشخصی دارد حال اگر بخواهید ظرفیت این ظرف را افزایش دهید چکار باید بکنید؟ آمینو اسیدها دقیقاً همین کار را انجام می‌دهند و ظرفیت بدن را برای دریافت پروتئین و دیگر مواد ضروری افزایش می‌دهد و باعث افزایش رشد عضلات می‌شود. آمینو اسیدها استقامت بدن را بالا می‌برد و برای ورزشکاران و کسانی که فعالیت شدید بدنی دارند و خسته می‌شوند مناسب است. بعد از تمرین بدن را سریع‌تر ریکاوری می‌کند به حالت اولیه برمی‌گرداند. حتی در چربی‌سوزی تأثیر دارد و در کل عملکرد و کارایی‌تان را در ورزش بهبود می‌بخشد.

انواع آمینو اسید:

آمینو اسیدها به صورت ضروری و غیرضروری می‌باشند. آمینو اسیدهای ضروری در بدن ساخته نمی‌شوند و باید از طریق غذا و مکمل‌ها جذب بدن شوند.

اسید آمینه ضروری طبیعی : تخم‌مرغ، ماهی، گوشت، بوقلمون، گندم، جو، برنج، سویا سرشار از منایع اسید آمینه‌های طبیعی می‌باشد.

اسید آمینه ضروری : آرژنین ،لیزین ،تره اونین، لوسین ، میونین ، والین ، فنیل آلین ،ایزو لوسین و … از اسید‌های آمینه ضروری هستند.

اسید آمینه غیر ضروری : گلیسین ، آلین ، گلوتامین ، لیستین و … از اسید‌های آمینه غیرضروری هستند که بدن توانایی ساخت و آنها را دارد.

آمینو اسیدها هم به صورت خالص وجود دارد هم مانند BCAA مخلوطی از چند آمینو اسید ضروری و غیر ضروری است.

مکمل‌های بدنسازی

5. گلوتامین

گلوتامین یک اسید آمینه غیرضروری است که توسط بدن ساخته می‌شود.

پس چرا باید مکمل گلوتامین مصرف کرد؟ ورزشکاران و افرادی که به طور منظم و دائم به تمرینات سنگین فیزیکی می‌پردازند به گلوتامین بیشتری برای حفظ قدرت و افزایش حجم و جلوگیری از تحلیل عضلات نیاز دارند و اگر بدن نتواند گلوتامین لازم را دریافت کند به سراغ عضلات می‌رود پس لازم است تمام ورزشکاران گلوتامین مصرف کنند.

6. پاکسازی

بعد از اینکه ورزشکاران و بدنسازان طی یک دوره از مکمل‌ها استفاده کردند نیازد دارند تا از مکمل‌های پاکسازی استفاده کنند. بیشترین تأثیر استفاده از مکمل‌ها بر روی کبد می‌باشد. مکمل کلاژن پپتید یکی از مکمل‌هایی است که جهت پاکسازی کبد و تمام ارگان‌های بدن و سم‌زدایی استفاده می‌شود یا بعد از مصرف مکمل‌های استروئید و هورمون‌ها باید مکمل لیو 52 مصرف کرد.

7. پمپ

مکمل‌های پمپ که به عنوان مکمل‌های قبل از تمرین شناحته شده‌اند. ورزشکاران و بدنسازان به دلیل انجام تمرینات سخت و سنگین نیاز به مکمل‌های پمپاژ دارد. پمپاژها توان عضلات را افزایش می‌دهد و به گردش خون کمک می‌کند و مانند یک نوشیدنی انرژی‌زا تولید انرژی می‌کند و برای کسانی که در حین تمرین ضعف دارند و خسته می‌شوند مفید است. مصرف این مکمل‌ها موجب افزایش پمپاژ خون، قدرت عضلانی و بهبود روحیه مثبت در فرد می‌شود. نداشتن کلسترول، شکر و چربی می‌باشد از دیگر ویژگی‌ این مکمل‌ها است.

8. ویتامین

ویتامین‌ها نه تنها برای بدنسازان و ورزشکاران ضروری است بلکه برای افراد عادی هم مهم است و باید ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین کنند. بیشتر وقت‌ها بدنسازان فقط به مواد انرژی‌زا و پروتئین‌ها و چربی‌ها توجه می‌کنند اما اگر ویتامین کافی به بدن نرسد رشد ماهیچه‌ها به زحمت می‌افتد و عضلات شروع به تحلیل رفتن می‌کند و تراکم استخوان‌ها رو به نابودی می‌رود و انرژی لازم بدن تأمین نمی‌شود.

انواع ویتامین‌های ضروری

ویتامین  B12 : این ویتامین را بیشتر ورزشکاران تزریق می‌کنند و در نگهداری بافت و تحریک بافت عضلانی و رشد آنها تأثیر دارد.

ویتامین  B(پیریدوکسین) : تنها ویتامینی است که به طور مستقیم در جذب پروتئین دخیل است و در رشد و بهینه‌سازی کربوهیدرات‌ها کاربرد دارد.

ویتامین B(تیامین) : همان‌طور که می‌دانید در ورزش‌های هوازی انتقال اکسیژن خیلی مهم است. این ویتامین عملکرد را افزایش می‌دهد و مقدار آن متناسب با شدت تمرین است.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین) : در تولید انرژی نقش مهمی دارد و تحریک‌پذیری ماهیچه‌ها را بالا می‌برد.

ویتامین E : این ویتامین در طول دوره مصرف می‌شود و مناسب ورزشکارانی است که بر اثر بزرگ شدن عضلات بدنشان دچار ترک می‌شود.

ویتامین A : بیشتر ما تأثیر ویتامین A را در بینایی می‌دانیم اما ورزشکاران برای شرکت در ساختن پروتئین برای بزرگ کرد عضلات و تولید گلیکوژن برای سوخت و ساز است.

ویتامین B3  (نیاسین) : این ویتامین برای ورزشکاران بیشتر از افرادی که ورزش نمی‌کنند لازم است و علت آن دخیل بودن در فرآیند تولید انرژی است. اما در حین تمرین و مسابقه به دلیل اختلال در روند چربی‌سوزی نباید مصرف شود.

ویتامین D : همان‌طور که می‌دانید کلسیم برای تراکم استخوان‌ها ضروری است. اگر کلسیم کافی به بدن نرسد بدنسازان در طول تمرینات با وزنه نمی‌توانند  انقباض شدید عضلات را تحمل کنند.

ویتامین C : بسیاری از ورزشکاران به این ویتامین اهمیت نمی‌دهند اما این ویتامین از سلول‌های ماهیچه‌ای محافظت می‌کند و باعث بهبود در رشد می‌شود و در اکسیژن‌رسانی نقش مهمی دارد.

9. هورمون

مکمل‎های هورمونی یا همان پروهورمون تأثیرش دقیقاً بر هورمون‌های رشد می‌باشد و در بین جوانان که عاشق بدنسازی و بزرگ شدن حجم عضلانی هستند رایج شده است. این دسته از مکمل‌ها از گیاهان طبیعی تشکیل شده که باعث افزایش هورمون تستوسترون در بدن و باعث رشد عضلات می‌شود.

شرکت‌های ایرانی و خارجی بسیاری وجود دارند که مکمل‌های بدنسازی و ورزشی تولید می‌کنند. مکمل‌ها را حتماً از جای مطمئن خریداری کنید تا از بابت اصل بودن محصولات خیالتان راحت باشد.

امیدواریم مطالب فوق نیازها و سؤالات شما را در مورد انواع مکمل‌های بدنسازی برطرف کرده باشد و با مصرف صحیح و مقدار مناسب بهترین نتیجه را بدست آورید.

بیشتر بخوانید

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *