باورهای اشتباه در بدنسازی

باورهای اشتباه در بدنسازی

در دنیای بدنسازان اختلافات و سلایق نظر بسیاری وجود دارد. بزرگان بدنسازی هم باور و عقایدشان در بعضی موارد با هم فرق دارد. از متدها و روش‌ها‌ی بدنسازی گرفته تا تغذیه و رژیم بدنسازان همیشه منابع مختلفی وجود داشته است که موجب باورهای اشتباه در بدنسازی شده است. شاید در بعضی موارد حتی سلیقه شخصی هم اعمال شده باشد. ما سعی کرده‌ایم در اینحا اطلاعات مفیدی بر اساس مقالات علمی و اثبات شده در اختیار شما قرار دهیم.

اگر بدنسازی کار کرده باشید احتمالاً برایتان پیش آمده که مثلاً نظر مربی قبلیتان با مربی فعلی که دارید متفاوت باشد و آن موقع است که شما سردرگم می‌شوید که نظر کدام درست است!! در اینجا مهم‌ترین باورهای رایج و اشتباهی را که وجود دارد بازگو کرده‌ایم تا با آنها آشنا شوید.

1. باید ساعت‌ها تمرین کنید تا پیشرفت کنید!

تمرین شما باید در یک ساعت تمام شود، بیشتر از این اگر طول بکشد هیچ فایده‌ای ندارد. پس بهتر است بجای اینکه بر زمان تمرین متمرکز شوید به کیفیت و به نوع آن توجه کنید.

باورهای غلط بدنسازی
2. باید به طور مکرر برنامه‌ی ورزشی خود را تغییر دهید!

امروزه در دنیای بدنسازی این کار خیلی باب شده است و بعضی از افراد فکر می‌کنند که هر 4 هفته باید برنامه ورزشی خود را تغییر دهند. هر موقع احساس خستگی کردید می‌توانید چند روزی از تمرینات فاصله بگیرید تا بدنتان هم ریکاوری شود. در واقع وقتی شما دارید پیشرفت می‌کنید دیگر نیازی نیست که بخواهید برنامه ورزشی خود را عوض کنید این کار را زمانی انجام دهید که واقعاً به آن نیاز دارید.

3. بدون مصرف استروئید هم می‌توان حرفه‌ای شد!

واقعیت این است که بدون مصرف استروئید حتی اگر زمان زیادی هم صرف کنید، نمی‌توانید خیلی عضله سازی کنید. اگر نگاهی به بدنسازان حرفه‌ای که طبیعی کار کردن بیندازید متوجه می‌شوید که آنها با صرف زمان زیادی (15-20 سال) با تمرین سخت و مستمر باز هم حجم کمتری نسبت به بدنسازان حرفه‌ای دارند که استروئید مصرف می‌کنند چون فیزیولوژی بدن به گونه‌ای است که از رشد و انباشتگی عضلات بیش از یک حد جلوگیری می‌کند.

استروئید و بدنسازی
4. هر عضله را در یک روز خاص تمرین دهید!

تقسیم کردن بدن به دوقسمت بالا تنه و پایین تنه خیلی رواج پبدا کرده است، این کار اشتباه نمی‌باشد. اما از تمرین دادن کل عضلات بدن در یک جلسه نباید غافل شوید. تحقیقات نشان می‎‌دهد سنتز پروتئین 48 ساعت بعد از تمرین دوباره به حالت اول خود برمی‌گردد. با روش فوق چندین روز طول می‌کشد تا نوبت تمرین عضله مورد نظر برسد که زمان زیادی  می‌باشد.

5. اگر در سنین پایین بدنسازی کارکنید قدتان رشد نخواهد کرد!

این تصور غلطی می‌باشد که از قدیم بین مردم جا افتاده است. بدنسازی در نوجوانان و افرادی که در سنین رشد هستند نه تنها موجب کوتاهی قد آنها نمی‌شود بلکه منجر به ترشح هورمون رشد و ضخامت استخوان‌هایشان می‌شود.

بدنسازی نوجوانان

6. اگر خانم‌ها بدنسازی و تمرین با وزنه انجام دهند دارای اندام مردانه خواهند شد!

هورمون تستسترون که کار عضله سازی را انجام می‌دهد در خانم‌ها خیلی کم ترشح می‌شود ولی برعکس این هورمون در آقایان بسیار فعال است. پس بدنسازی در خانم‌ها منجر به افزایش سوخت و ساز و فرم‌دهی به بدن و تراکم استخوان‌ها می‌شود و باعث ایجاد عضلات مردانه برای آنها نمی‌شود. پس اگر خانم هستید و می‌خواهید این ورزش را دنبال کنید از این موضوع نگران نباشید.

بدنسازی بانوان
7. اگر می‌خواهید وزن کم کنید حتماً باید عرق کنید!

عرق کردن تأثیر چندانی در کاهش وزن ندارد. باید دقت کنید که در این صورت یک کاهش وزن بسیار کم و موقت خواهید داشت. توصیه می‌شود از لباس‌های نخی استفاده شود تا دمای بدنتان به راحتی به تعادل برسد.

8. برای کاهش وزن باید چربی‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید!

برای ساخت عضلات و سایر عملکردها در بدن همه‌ی مواد مغذی از جمله اسیدهای چربی غیراشباع ضروری می‌باشد. از طرفی حذف چربی‌ها در بدن موجب می‌شود بدن حالت دفاعی بگیرد و آن را نگه دارد.

اشتباهات رایج بدنسازی
9. نوشابه‌های انرژی‌زا برای قبل از تمرین مناسب است!

تمامی نوشیدنی‌های انرژی‌زا  از درصد بالایی شکر و طعم دهنده‌ها و اسید کربنیک تشکیل شده است و نمی‌تواند به شما انرژی دهد. بهتر است قبل از تمرین از کربوهیدرات‌های مرکب با شاخص گلیسمیک پابین استفاده کنید.

10. برای ساختن عضله باید پروتئین زیادی مصرف کنید!

شما روزانه به مقدار مشخصی پروتئین نیاز داربد. اگر بیش از آن مقدار مصرف کنید، بخشی از آن دفع می‌شود و بخش دیگر به عنوان منبع تولید انرژی به چربی تبدیل می‌شود. بهتر است کربوهیدرات بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید، چون آنها منابع انرژی برای ساخت بافت‌های عضلانی هستند.

11. هرچه وزنه‌های سنگین بزنید بهتر است!

شاید این جمله درست باشد و مربیتان ازتان بخواهد که سنگین کارکنید ولی باید حواستان باشد که از همان ابتدا نمی‌شود سنگین کار کرد و باید طوری کار کنید که شما به وزنه مسلط باشید. برخی در این راه  بر این باورند که حتماً باید وزنه‌ها سنگین باشند و برخی دیگر از بزرگان برخلاف این فکر می‌کنند و برایشان تسلط بر وزنه اهمیت دارد.

اشتباهات بدنسازی
12. بعد از ترک بدنسازی هیکلمان زشت می‌شود!

اگر درست ورزش کنید و تغذیه سالم داشته باشید هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد، شاید اگر یک مدت تمرین نکنید بدنتان نشاط و شادابی زمان تمرین را نداشته باشد اما بعد از تمرین دوباره به حالت اولیه برمی‌گردید. کسانی که با پرخوری و مصرف داروهایی که باعث احتباس آب و نمک شده‌اند باید نگران این موضوع باشند .

13. برای قوی شدن عضلات، وزنه‌های سبک با تعداد تکرار بالا بزنید!

ورزشکاران در زمان نزدیک به مسابقات وزنه‌های سبک با تکرار بالا دارند و به این دلیل است که  برای داشتن عضلات قوی‌تر به کاهش چربی نیاز دارند. هرچه تعداد دفعات تکرار بیشتر باشد کالری و چربی بیشتری می‍سوزانند.

مواردی که در بالا آورده شده از مهم‌ترین نکات قابل توجه در زمینه بدنسازی می‌باشد که عقیده و باورهای غلطی درباره‌ی آنها وجود دارد. امیدواریم که بتوانید از آنها استفاده کنید و در مسیر درست گام بردارید و از ورزش کردن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *