چرا بدنسازی برای بانوان؟

چرا بدنسازی برای بانوان؟

بدنسازی در بین بانوان طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر شما یک خانم هستید و قصد دارید با بدنسازی به تناسب اندام، کاهش وزن برسید و یا می‌خواهید وزن خود را افزایش دهید تمرینات بدنسازی می‌تواند برایتان مفید باشد. به طبع نوع تمرینات بدنسازی برای بانوان با آقایان متفاوت است و معمولاً بانوان از وزنه‌های سبک‌تر استفاده می‌کنند.

بدنسازی به همان اندازه که می‌تواند برای آقایان مفید باشد برای خانم‌ها هم می‌تواند مفید باشد. محققان به نتایجی دست یافته‌اند که فواید بدنسازی برای بانوان را اثبات می‌کند. در بدنسازی بانوان مسئله تناسب اندام و فیگور محبوبیت بیشتری نسبت به پرورش اندام دارد.

امروزه اکثر خانم‌هایی که به باشگاه و سالن‌های ورزشی می‌روند بیشتر وقت خود را با تمرین‌های هوازی سپری می‌کنند و تعداد کمی از آنها بدن خود را به چالش می‌کشند.

باورهای اشتباه در مورد بدنسازی برای بانوان

  1. برخی‌ بر این باورند که کار با وزنه‌های سنگین برای بانوان ضرر دارد. اما اگر تمرینات اصولی و درست انجام شود مشکلی پیش نخواهد آمد.
  2. خیلی‌ها می‌ترسند که کار کردن با وزنه و دستگاه هیکل آنها را درشت کند و عضلاتشان حجیم و مردانه شود. این باور غلطی است که برخی‌ به آن اعتقاد دارند. هورمون‌های آقایان با خانم‌ها فرق دارد و هورمون تستسترون که عامل ایجاد توده‌ها عضلانی است در مردان چندین برابر خانم‌ها می‌باشد. پس خیلی نگران این موضوع نباشید و حتی اگر هدف شما ساخت عضلات و ماهیچه‌های بزرگ باشد بدانید راه سخت و طولانی در پیش دارید.
  3. زمانی که می‌خواهید وزن کم کنید باید بدانید تمرین کردن بدون رژیم غذایی مناسب هیچ سودی ندارد. بعضی افراد فکر می‌کنند که وقتی ورزش می‌کنند می‌توانند همه چیز بخورند. شما هر هدفی که دارید، چربی سوزی، افزایش وزن، تناسب اندام و …. باید با توجه به هدفتان تغذیه مناسب داشته باشید.
  4. خانم‌ها اکثراً به کار کردن با دستگاه‌های هوازی و چربی‌ سوزی می‌پردازند که این تمرینات در صورتی که در کنار تمرین با وزنه انجام شود مستمر ثمر خواهد بود.
  5. برخی افراد به طور یکنواخت تمرین می‌کنند اما یک نکته دیگر که خوب است بدانید این که بعد از مدتی که به طور دائم و مستمر ورزش کردید باید به بدن خود استراحت بدهید تا عضلات ریکاوری شوند و نتیجه بهتری بگیرید، مثلاً بعد از چند هفته ورزش کردن چند روز تمرین نکنید و استراحت کنید.

باورهای اشتباه بدنسازی بانوان

فواید بدنسازی برای بانوان

  1. چربی‌ سوزی و کاهش وزن که اکثر خانم‌ها به آن علاقه دارند از مزیت‌ها و فواید بدنسازی می‌باشد.
  2. خانم‌ها بیش از آقایان به پوکی استخوان دچار می‌شوند. بدنسازی خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد و موجب بهبود شکل استخوان‌ها می‌شود. انجام این گونه ورزش‌ها در کنار مصرف کلسیم خیلی مفید است.
  3. افزایش قدرت بدنی بدون افزایش حجم و وزن از فواید بدنسازی برای بانوان است. چون هورمون‌‌های عضله ساز در زنان به‌گونه‌ای است که بدن آنها خیلی حجیم نمی‌شود فقط قدرت بدنی آنها با تمرین و وزنه زدن زیاد می‌شود.
  4. برخی‌ افراد فکر می‌کنند که وزنه زدن موجب آسیب رساندن به کمر و ستو فقرات می‌شود، اما اگر حرکات صحیح انجام شود موجب تقویت عضلات کمر و کاهش کمر درد هم می‌شود.
  5. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت را که امروزه زنان و مردان از آن رنج می‌برند، کاهش می‌یابد و در مجموع موجب سلامت و بهبود وضعیت جسمانی می‌شود.
  6. ایجاد نشاط و شادابی و رفع افسردگی از تأثیرات ورزش کردن می‌باشد که بدنسازی هم شامل این مزایا می‌باشد.

تفوت بدنسازی بانوان و آقایان

تفاوت بدنسازی برای بانوان و آقایان

رژیم  غذایی
مقدار مصرف کالری و پروتئین و مواد غذایی مورد نیاز دیگر، برای آقایان بیشتر از بانوان می‌باشد. زنان بیشتر از رژیم‌های غذایی کم کربوهبدرات استفاده می‌کنند.

مکمل‌ها
مصرف مکمل‌ها در کنار رژیم غذایی مناسب برای رسیدن به اهداف بدنسازان لازم می‌باشد. مکمل‌های موجود برای آقایان و بانوان متفاوت است. زنان تمایل بیشتری به استفاده از محصولات چربی سوزی در کنار رژیم غذایی دارند. مکمل های متعددی برای غلبه بر تفاوت‌های فیزیکی به طور انحصاری برای زنان به بازار عرضه می شوند.

تمرینات
اصول کلی که هم مردان و هم زنان باید رعایت کنند یکی می‌باشد. اما تفاوت آنها در نوع تمرینات و اهدافشان می‌باشد. مثلاً اغلب بانوان به دنبال فرم بخشیدن و حجیم کردن عضلات سرینی و باسن هستند اما برای آقایان فقط در حد فرم‌دهی مردانه می‌باشد. به طور طبیعی قدرت بدنی مردان بیشتر از زنان  است و تمرینات آنها سنگین‌تر از زنان است و مدت زمان تمرینات خانم‌ها معمولاً باید بیشتر از آقایان باشد.

با گذشت زمان و شناخت بیشتر بانوان نسبت به این رشته ورزشی، بعضی از آنها به صورت حرفه‌ای حتی در سطح مسابقات این رشته را دنبال می‌کنند و برخی هم صرف داشتن تناسب اندام بدنسازی کار می‌کنند. اما متأسفانه در سطح حرفه‌ای و مسابقات، ارزش جایزه‌ای که به زنان داده می‌شود کمتر از آقایان می‌باشد.

خانم‌هایی که بدنسازی کار می‌کنند و یا قصد دارند به تازگی به سراغ این رشته ورزشی بروند با داشتن اطلاعات کافی می‌توانند بدون آسیب و صدمه دیدن برای همیشه حتی در سنین بالا ورزش کنند و لذت ببرند.

بیشتر بخوانید

فواید و مضرات طناب زدن

فواید و مضرات طناب زدن

اگر شما به دنبال اضافه کردن کمی سرگرمی و خلاقیت به تمرین‌هایتان هستید در نظر ...

محصولات مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *