ترامپولین

ترامپولین و فواید آن برای سلامتی

 یک لحظه چشماتو ببند و کودکی خودتو به یاد بیار، میدونم داری خودتو در حال پریدن به این‌ور و اون‌ور می‌بینی که صدای خنده‌هات توی فضا پیچیده و دندون‌های خوشگلت بیرون اومده، شاد و خوشحال، حالا چشماتو باز کن ما دیگه بزرگ شدیم و افسوس که اون میل به پریدن رو از دست دادیم و خودمون رو درگیر هزار تا فکر کردیم که باعث شده اون شادی‌های بی دلیل رو دیگه فراموش کنیم ولی بیا دوباره شروع کنیم و مثل اون روزها بخندیم حالا میدونم پیش خودت میگی چطوری من میگم خیلی راحته، قطعاً اسم ترامپولین به گوشت خورده، این همونیه که ما دنبالش می‌گشتیم، به خاطر همین میخوام یه تاریخچه کوچولو از اینکه چطوری و ازکجا اومده و اینکه چه فوایدی برای بدن داره برات بگم.

جستانه یا ترامپولین(trampoline) در لغت به معنی بلند و محکم پریدن و در عام با نام تشک پرش در جا و یا جامپینگ شناخته می‌شود. ترامپولین یکی از وسایل تمرینی ژیمناستیک می‌باشد و شامل پارچه ضخیم و محکمی است که به وسیله تعدادی فنر از چهار طرف بر یک چارچوب فلزی بسته شده است.

 

تاریخچه ترامپولین

ریشه ترامپولین به اسکیموها برمی‌گردد اگرچه آنها به صورت فنی از آن استفاده نمی‌کردند ولی نحوه استفاده آن‌ها شبیه تمرین با ترامپولین بود. به طور خلاصه آنها از پوست فیل دریایی به عنوان یک پتو برای پرتاب خوانندگان جشنواره خود استفاده می‌کردند.

پیشگام دیگری که ترامپولین از آن نشأت می‌گیرد سیرک‌ها هستند که آکروبات‌ها برای ایجاد یک شبکه ایمن برای پرش و حرکات کمدی استفاده می‌کردند.   

هنگامی که جنگ جهانی دوم آغاز شد، نیروی دریایی ایالات متحده شروع به استفاده از ترامپولین به عنوان یک ابزار آموزشی برای خلبانان و ناوشکن‌ها برای کمک به تمرکز در جهت‌های مختلف فضایی کرد. حتی فضانوردان اتحاد جماهیر شوروی و آمریکایی در آموزش خود از ترامپولین استفاده کرده‌اند.

ترامپولین و ورزش

امروزه ترامپولین هم می‌تواند ابزار تفریحی و هم ورزشی باشد. اعتبار بسیار زیاد ورود ترامپولین به مسیر اصلی ورزش به آقای جف هنسی (Jeff Hennessy) بر می‌گردد که در دانشگاه لوییزیانا (Louisiana) در لافایت مشغول به تدریس بود. او تعداد زیادی از قهرمانان جهان و سایر مربی‌های ورزش را که شامل دخترش “لی هنسی” هم بود، پرورش داد.

از سال 2000 بازی‌های ترامپولین در مسابقات المپیک بوده است. با پیشرفت تکنولوژی ترامپولین تعداد زیادی  از ورزشکاران توانستند تا ارتفاع بیش از 33 پا(10.0584 متر) پرش انجام دهند.

تراپولین‌ها به غیر از ورزش ترامپولینگ در ورزشهای دیگری هم وارد شده‌اند آنها همچنین بخشی از یک  ورزش جدید به نام اسلمبال (Slamball) هستند که ترکیبی از بسکتبال و والیبال است.

فواید ترامپولین بر روی سلامتی

ورزش ترامپولین اغلب به عنوان یکی از بهترین و مؤثرترین ورزش‌هایی که می‌توان انجام داد، شناخته شده است. سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (NASA) معتقد است که ورزش‌های ارتجاعی یکی از مؤثرترین و مفیدترین ورزشهایی است که تاکنون توسط بشر اختراع شده است. یک ورزش ترامپولین عالی یک ورزش کم فشار است که باعث عضله سازی و بهبود هماهنگی می‌شود.

تناسب قلب و عروق

یک مطالعه انجام شده توسط ناسا نشان داد که 10 دقیقه پرش بر روی ترامپولین یک ورزش هوازی عالی نسبت به 33 دقیقه دویدن است. در این گزارش عنوان شده است که برای سطح مشابهی از نرخ ضربان قلب و مصرف اکسیژن، میزان محرهای بیومکانیکی(بیومکانیک مطالعه ساختار و عملکرد سیستم‌های بیولوژیکی با استفاده از روش‌های مکانیک است) در پرش بر روی ترامپولین نسبت به دویدن بیشتر است.   

هماهنگی و تعادل

پرش بر روی یک ترامپولین هوشیاری، تعادل و هماهنگی را افزایش می‌دهد در این ورزش شما می‌آموزید هماهنگی دست‌ها و پاها را در حین پرش کنترل کنید و حالت بدن خود را به درستی تنظیم کنید. هماهنگی توسعه یافته و مهارت های حرکتی عالی توسط ترامپولین می‌تواند به سایر ورزش‌هایی که نیاز به هماهنگی کلی و یا هماهنگی یک دست – یک چشم، زیادی دارند، کمک کند.

ورزش کم فشار

اگر چه ورزش ترامپولینگ یک تمرین قدرتی برای ماهیچه‌ها و استخوان‌ها را فراهم می‌کند، اما تشک و یا پارچه آن 80 درصد از ضربه ناشی از پرش را جذب می‌کند. برخلاف پیاده‌روی و تنیس، ترامپولینگ، بدن شما را با تمرین همه جانبه آماده می‌کند و ریسک آسیب به مفاصل به ویژه مچ و زانوی شما را کاهش می‌دهد. این به ویژه برای افراد با تحرک کمتر و افرادی که تحت توانبخشی هستند مفید است.  

عضله سازی

بوسیله ترامپولین انعطاف‌پذیری و حجم عضلات بهبود یافته و درصد چربی بدن شما کاهش می‌یابد. استفاده منظم از ترامپولین همچنین می‌تواند به بهبود حالت و سلامت عمومی عضلانی کمک کند. “جان بر” (John Beer) مربی المپیک تیم بریتانیایی ترامپولینگ می‌گوید: “در ورزش ترامپولین عضلات میان تنه شما به طور مرتب برای اینکه شما را در حالت پایدار و تعادل نگه دارند مرتب درگیر هستند که این امر باعث سفت شدن و قویتر شدن شکم و کمر می‎شود. او همچنین با تحقیقات ناسا که استفاده از ترامپولین به بهبود کشش کل بدن کمک می‌کند، هم عقیده است”.  

بهبود سلامت بدن

پرش بر روی ترامپولین  به صورت منظم می‌تواند به افزایش نرخ متابولیک و توانایی سوزاندن کالری به طور کارآمد  کمک کند. در نتیجه افزایش نیروی جاذبه تشک هنگام ورزش بر روی ترامپولین سلول‌های شما مقاوم‌تر شده و این نوع ورزش باعث بالا رفتن سطح فعالیت سلولهای ایمنیو در نتیجه موجب حفظ ایمنی طبیعی بالای بدن و کاهش شانس مریض شدن می‌شود.

جلوگیری از بیماریهای استخوانی

ترامپولینگ می‌تواند خطرات ناشی از بیماری‌های استخوانی نظیر بیماری‌های شکستگی و پوکی استخوان را کاهش دهد. قرار دادن سیستم اسکلتی عضلانی تحت استرس خفیف مکرر هنگام پریدن به استخوان‌های شما اجازه می‌دهد که قویتر شوند تا از عهده فشار ناشی از از حرکت ارتجاعی برآیند. در همین حال شرایط معدنی استخوان نیز بهبود می‌یابد. تشک ترامپولین اکثریت فشار را جذب می‌کند، بنابراین استخوانها و مفاصل شما در حالیکه ورزش می کنید محافظت می‌شود.

تسکین استرس

ترامپولینگ می‌تواند به مبارزه با افسردگی ، اضطراب و استرس بوسیله افزایش میزان اندورفین منتشر شده از مغز، کمک کند. دوره‌های جهش منظم می‌تواند در آرام شدن و ترویج الگوهای بهتر خواب کمک کرده و به شما انرژی بیشتری دهد. ورزش بر روی ترامپولین باعث افزایش گردش اکسیژن در بدن شما شده و موجب هوشیاری بیشتر و بهبود عملکرد ذهنی می‌شود.

خوب وقتی یک وسیله کوچیک می‌تونه انقد برای سلامتی‌مون مفید باشه و خوشحالی و آرامش رو برای ما به ارمغان بیاره چرا از این فرصت برای لذت بردن از زندگی استفاده نکنیم. کارشناسان ما در شرکت وزنه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

بیشتر بخوانید

فواید و مضرات طناب زدن

فواید و مضرات طناب زدن

اگر شما به دنبال اضافه کردن کمی سرگرمی و خلاقیت به تمرین‌هایتان هستید در نظر ...

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *