تی آر ایکس ( TRX )

تی آر ایکس ( TRX ) چیست؟

شاید بارها کلمه تی آر ایکس ( TRX ) را شنیده باشید ولی معنی واژه آن را ندانید؛تی آر ایکس مخفف کلمه Total Resistance exercise، به معنی مجموع تمرینات مقاومتی می‌‌باشد.امروزه افراد بسیاری این ورزش را می‌شناسند و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.در حقیقت تی آر ایکس تمرینات کششی و استقامتی می‌باشد که با استفاده از وزن بدنتان موجب فشار آوردن به عضلات و ایجاد استقامت می‌شود و شما به هیچ وجه با دمبل و دستگاه سروکار ندارید.

تی آر ایکس چیست

در سال 1990 زمانی که یک ناوگان دریایی به دلیل محدودیت‌های مکانی و عدم تجهیزات برای آمادگی جسمانی خود چیزی جز بند چتر نداشتن ناچار به تمرین در یک فضای کوچک و محدود شدند.رندی هتریک که این تمرین را طراحی کرد بعدها به اسم ورزش TRX نامگذاری شد.
وسیله مورد استفاده در این ورزش بندهای غیر کشی می‌باشد که دارای دو دسته است و باید به یک نقطه محکم و امن وصل شود و بنا بر نوع تمرین با دست یا پای خود با آن کار می‌کنید.شما می‌توانید این ورزش را در هرمکانی حتی در منزل با وصل کردن به یک مکان مناسب و ایمن مانند بارفیکس، چهارچوب در و … انجام دهید.

می‌توان با تغییر شیب و زوایای بندهای تی آر ایکس شدت فشاری که به بدن وارد می‌شود را کنترل کرد.(افزایش شیب موجب افزایش فشار می شود.) همچنین نگه داشتن پاها نزدیک بهم موجب می‌شود فشار کمتری بر بدن وارد شود.

trx

تنوع در تمرین‌های تی آر ایکس خیلی زیاد است و باعث می‌شود مانند بعضی از ورزش‌ها یکنواخت نباشد و شما را کلافه و خسته نکند.همچنین می‌توانید با صرفه جویی در زمان و بدون اینکه لازم باشد از یک ایستگاه ورزشی به ایستگاه بعدی بروید دریک محل بر روی قسمت‌های مختلف بدن خود کار کنید.

چربی سوزی با تی آر ایکس

در این ورزش با استفاده از وزن بدنتان و به دلیل مقاومت با جاذبه زمین متابولیسم بدن افزایش می‌یابد و کالری بیشتری می‌سوزانید و راهی برای رسیدن به اندام مناسب و کاهش وزن می‌باشد.علاوه براین موجب تقویت استقامت، مقاومت و حفظ تعادل بدن می‌شود.و برای کسانی که دچار اضافه وزن هستند بسیار مناسب است.

مزایای تی آر ایکس

1-نسبت به تمرین با وزنه و دستگاه‌های بدنسازی درصد آسیب دیدگی کمتری وجود دارد.
2-ضربان قلب افزایش می‌یابد وعملکرد سیستم ایمنی بدن بهبود می‌یابد.
3-نسبت به سایر ورزش‌ها، موجب چربی سوزی بیشتر می‌شود.
4-موجب ایجاد انعطاف پذیری و تعادل بدن می‌شود.
5-قدرت و توانایی بدن را افزایش می‌دهد.
6-موجب فرم دهی کل بدن می‌شود.
7-حمل و نقل راحت و آسانی دارد.

معایب تی آر ایکس

اگر از این بندها به درستی استفاده نشود آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌شود.پس حتماً اطمینان حاصل کنید که حرکات را بدرستی انجام می‌دهید تا دچار مصدومیت نشوید.

چه کسانی باید قبل از انجام تمرینات تی آر ایکس با پزشک مشورت کنند؟

1-افرادی که آرتروز و یا بیماری‌های جسمانی دارند.
2-افرادی که دارای آسیب‌های مفاصلی هستند.
3-کسانی که زانو درد و کمر درد دارند.
4-کسانی که دیابت دارند.
5-بیماران قلبی و عروقی
6-زنان باردار

تمرینات تی آر ایکس (TRX) را می‌توانید در هر سطحی که هستید چه مبتدی چه پیشرفته انجام دهید.اما کسانی که سابقه ورزش کردن ندارند بهتر است ابتدا ورزش‌های سبک‌تر انجام دهند تا بعد از رسیدن به قدرت بدنی مناسب به سراغ تی آر ایکس بروند.

بهتر است برای شروع به باشگاه بروید و مربی داشته باشید تا از اجرای صحیح حرکات مطمئن شوید، ولی اگر به هر دلیلی امکان رفتن به باشگاه و سالن‌های ورزشی را ندارید بندهای تی آر ایکس همراه با سی دی آموزشی را می‌توانید با قیمت مناسب از شرکت وزنه تهیه کنید و این ورزش محبوب را در منزل یا حتی در فضاهای باز انجام دهید و به اندام و وزن دلخواه خود دست یابید.همچنین در صورتی که تمایل دارید به باشگاه بروید بازهم می‌توانید بندهای تی آر ایکس را خوتان تهیه کنید و با خود ببرید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *