روشهای جلوگیری از اضافه وزن ایام نوروز

روشهای جلوگیری از اضافه وزن ایام نوروز

آیا نگران این هستید که چگونه با وسوسه‌های رویارویی با سفره‌های پر از غذاهای خوشمزه و آجیل و شیرینی در مهمانی ها و دورهمی‌های نوروز روبرو خواهید شد؟

متاسفانه این نگرانی‌ها اغلب منجر به جا زدن کامل شده، و باعث می‌شود افراد همه برنامه‌های منظم، انضباط شخصی و دیگر محدودیت‌های کنترل‌پذیر در رابطه با سلامت و تناسب‌اندام خود را رها کنند. که این امر، به نوبه خود، می­‌تواند احساس گناه، معده درد، بی خوابی‌های شبانه، بدن‌های تنبل و نگرش­‎ها و رفتارهای  بد را به دنبال داشته باشد.

اما یک خبر خوب: راه بهتری وجود داره!

اگر همه این نگرانی‌ها برای شما آشناست، اولین گام شما این است که ذهنیت خود را تغییر دهید. شما باید در نظر داشته باشید که تمرین تغذیه صحیح، رعایت رویه‌های تناسب‌اندام و سلامتی برای طول عمر خوب، حیاتی هستند و تغذیه سالم، فعالیت‌های فیزیکی مؤثر و استراحت منظم شیوه‌­ای است که باید تبدیل به یک بخش ضروری از زندگی روزانه شما شود نظیر مسواک زدن و یا دوش گرفتن. این تغییر در ذهنیت، شما را به خودباوری و اعتماد به نفس بیشتر هدایت می‌کند و همچنین باعث ایجاد خودکنترلی در شما می‌گردد.

راه حل این است که شما باید قدرت تغییر زندگیتان را داشته باشید و بتوانید در طول تمام لحظات زندگی اعم از شادی، سختی، مشکلات، موفقیت، تعطیلات و جشن‌ها، اصول رفتاری اساسی را به کار ببندید. اگر شما رفتارهای اصولی زیر را به عنوان اولویت خود قرار دهید در هیچ شرایطی دچار لغزش نخواهید شد و اتفاقات تصادفی ، فصلی و غیرمنتظره باعث نخواهد شد که شما از برنامه تناسب‌اندام خود خارج شوید. هر کدام از این “نکات” به شما نشان می‌­دهد که چگونه می‌توان این رفتارها را در شرایط واقعی به کاربست و تناسب‌اندام خود را در تعطیلات حفظ کرد.

1- آب بنوشید

قبل از خوردن هر چیزی خوردن آب را انتخاب کنید. خوردن چای گیاهی سرد و یا گرم نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید و یا زمانی که خارج از وعده غذایی منظم/میان وعده منظم احساس گرسنگی می‌کنید، دو فنجان آب بنوشید.

نکته: هنگامی که وارد مهمانی‌های نوروزی می‌شوید قبل از شروع به خوردن غذا دو فنجان آب یا چای گیاهی بخورید.

2- تحرک بیشتر، نشستن کمتر

اگر شما گزینه ایستادن در مقابل نشستن را دارید بایستید. اگر گزینه قدم زدن مقابل رانندگی را دارید قدم زدن را انتخاب کنید. اگر شما گزینه حرکت کردن در مقابل ایستادن را دارید، حرکت کنید. فعالیت‌های فیزیکی روزانه و ورزش‌های ساختاریافته نظیر ورزش‌های هوازی، قدرتی و ورزش‌های کششی بخشی از برنامه روزانه سلامتی شما باشد.

نکته: هنگامی که در مهمانی تعطیلات و دورهمی‌ها شرکت می‌کنید راهی برای اجتناب از نشستن برای مدت طولانی پیدا کنید(در اتاق قدم بزنید و یا در جشن شروع کنید به رقصیدن کنید و غیره).

3- یک چیز مثبت همیشه بهتر از هیچ چیز است

ذهنیت خود را از یا همه و یا هیچ چیز دور کنید و به عبارتی صفر و یکی نباشید. اگر شما وقت کافی برای تمرین ندارید 10 دقیقه ورزش کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. اگر شما فراموش کرده اید که میوه و سبزیجات به وعده‌های غذایی خود در طول روز اضافه کنید آخر شب یک سیب بخورید. این اصول را زمانی که تشخیص می‌دهید به کارببندید.

نکته: در تعطیلات به جای تمرکز بر روی آنچه که نباید بخورید، بر روی خوردن غذاهای مقوی ، تمرکز کنید. هر زمان که شما در خانه و یا مهمانی غذا می‌خورید چیزهایی که برای شما مفید است را به بشقاب خود بریزید مانند سبزیجات، میوه، آجیل، و یا سایر پروتئین‌ها و حبوبات.

4- کنترل. تمرکز. عکس العمل

از خودتان بپرسید: آیا این رفتار برای من خوب است؟ مواظب باش. عاقلانه انتخاب کن. به انجام برسان.

نکته: هنگامی که در مهمانی هستید و می‌خواهید بشقاب خود را از تمام شیرینی‌های رستوران پر کنید، مکث کنید و از خودتان بپرسید: آیا آلان وقت خوردن است؟ امروز پیش از این من چه چیزی خورده بودم؟ چه چیزی اینجا وجود دارد که مناسب برای سلامتی است؟

5- نصف کافی است

تنها نصف مواد غذایی داخل بشقابتان که دارای ارزش غذای کمتری هستند را بخورید به طور مثال اگر شما یک کلوچه برداشته‌اید نصف آن را بخورید و نصف دیگر را برای روز بعد نگه دارید.

نکته: در مهمانی و جشن‌ها در تعطیلات تنها با نصف آن چیزی که داخل دیس است از خودتان پذیرایی کنید به عنوان مثال اگر شما یک شیرینی می‌خواهید آن را داخل دیس نصف کنید و با نصف آن از خود پذیرایی کنید(و برای برداشتن دومین قسمت برنگردید).

فرا رسیدن سال نو همیشه نوید بخش افکار نو، کردار نو و تصمیم های نو برای آینده است. آینده‌ای که همه امید داریم بهتر از گذشته باشد. ما خانواده وزنه، فرارسیدن نوروز باستانی را به شما عزیزان تبریک می‌گوییم و امیدواریم سال 1398 سالی پر از موفقیت و تندرستی برای شما باشه و به همه اهدافتون برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *