فواید و مضرات طناب زدن

فواید و مضرات طناب زدن

اگر شما به دنبال اضافه کردن کمی سرگرمی و خلاقیت به تمرین‌هایتان هستید در نظر گرفتن یک طناب پرش ایده بسیار عالی است. سرمایه‌گذاری روی یک طناب پرش خوب، بهترین سرمایه‌گذاری است که می‌توانید در برنامه تناسب‌اندام خود داشته باشید زیرا شکل بسیار مؤثر از تمرینات هوازی بوده که به غیر از یک فضای اندک و تایمر و کمی خلاقیت به چیز دیگری نیاز ندارد و افراد با هر سطح از آمادگی جسمانی می‌توانند آن را انجام دهند.

انسان برای مصرف یک لیتر اکسیژن حدود 5 کالری می‌سوزاند. این بدان معنی است که تمریناتی که عضلات بیشتری را درگیر می‌کند تقاضا برای اکسیژن را افزایش می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که کالری بیشتری بسوزانید. هر کسی طناب بیش از 20 ثانیه بچرخاند می‌داند که یک روش عالی برای افزایش ضربان قلب و سوزندان کالری می‌باشد.   

اگر هنوز متقاعد نشده‌اید که آن را امتحان کنید، در اینجا هفت دلیل دیگر وجود دارد که شما باید به دنبال راهی برای تغییر برنامه تناسب‌اندام موجود خود باشید:

فواید طناب زدن

1- طناب زدن قابلیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری عضلات ساق پا را افزایش داده و منجر به کاهش آسیب‌های ساق پا می‌شود. تمرین با طناب پرش به طور مرتب ماهیچه‌های ساق پا را تقویت می‌کند و کشش تاندون‌های اطراف و فاسیا را بهبود می‌بخشد.

2- پرش با طناب از طریق  بهبود هماهنگی چشم، پا و دست می‌تواند به بهبود هماهنگی شما کمک کند.

3- پرش با طناب می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی شما کمک کند. این به این دلیل است که پرش با طناب شامل یادگیری الگوهای جدید حرکتی است که ارتباط سیستم عصبی بین مغز، مچ دست و عضلات پا را بهبود می‌بخشد. این به نوبه خود به بهبود عملکرد شناختی کلی کمک می‌کند، که در عین حال تاثیر مهمی بر روی عمر دارد.

4- پرش با طناب می‌تواند به افزایش شدت تمرینات آموزش-دوره‌ای کمک کند و ضربان قلب را افزایش دهد و فواید تنفسی را مهیا کند. اگر شما از تمرینات دوره‌ای لذت می‌برید اضافه کردن یک یا چند دور طناب می‌تواند شدت کلی تمرینات را افزایش داده و فرصت سوخت کالری بیشتری را به شما بدهد.

5- طناب پرش به آسانی قابل حمل است و این ویژگی باعث شده است که یک گزینه بسیار عالی برای ورزش هنگام سفر باشد.

6- قابلیت حمل طناب پرش، آن را به یک گزینه بسیار عالی برای انجام تمرینات در فضای باز و در پارک مورد علاقه‌تان و دوره‌های ورزشی تبدیل کرده است. با یک طناب پرش شما می‌توانید از طریق ترکیب کردن ورزش مورد علاقه با تجهیزات در دسترس، با یک تا سه دقیقه تمرین با طناب پرش، یک ورزش کل بدن عالی داشته باشید.

7- طناب پرش تنها قطعه‌ای از تجهیزات هوازی خانگی است که واقعاً به آن نیاز دارید زیرا در طناب زدن دستگاه گردش خون و تنفس از راه فعالیت هوازی تقویت می‌شود و تنها چیزی که برای انجام آن نیاز دارید یک فضا کافی است که بتوانید به صورت ایمن و بدون برخورد به اسباب و اثاثیه منزل طناب بزنید.

مضرات طناب زدن

یک تصور غلط در مورد طناب پرش وجود دارد و آن این است که طناب زدن به زانوها آسیب می‌رساند. اما باید توجه داشته باشید که طناب زدن جزو موارد استثنایی است که به رغم پریدن آسیبی به زانو وارد نمی‌کند. اگر شما مشکل جدی در زانوی خود دارید می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید ولی اگر شما قادر به پیاده‌روی و دویدن هستید، می‌توانید پرش با طناب را با فشار کمتر بر روی زانوی خود انجام دهید. در صورتی که این ورزش درست انجام نشود می‌تواند به زانو آسیب برساند و بیشتر آسیب‌ها به این خاطر است که افراد فقط اشتباه می‌پرند. برای جلوگیری از آن شما تنها باید به اندازه کافی بپرید تا طناب صاف شود و بدین ترتیب فشار کمتری روی زانوهای شما وارد شود. اگر شما بر روی سطح بتنی و هر سطحی که ضربه را جذب نکند بپرید فشار بیشتری روی مفاصل شما وارد می‌کند. شما می‌توانید بر روی سطحی که ضربه را جذب می‌کند مثل سطح چوبی و یا لاستیکی با سطح شیار دار، بپرید.

پرش با طناب ممکن است به لحاظ روانی سخت‌تر از دویدن باشد ولی آسیب کمتری روی بدن خواهد داشت و همچنین باعث تقویت زانو می‌شود پرش با طناب ماهیچه چهارسر ران و همسترینگ را تقویت می‌کند این ماهیچه‌ها هر دو متصل به زانو بوده و با تقویت آنها شما یک سیستمی ایمنی قوی برای زانوهای خود فراهم می‌کنید و این یک راه دیگر خنثی کردن فشار روی زانو‌ها می‌باشد. فواید طناب زدن به اینجا ختم نمی‌شود، ماهیچه‌های باسن نیز در این حرکت تقویت می‌شوند و از آنجا که ماهیچه‌های باسن مسئول چرخش درونی و دورشدن مفصل ران هستند به شما کمک می‌کنند که زانو‌های خود را موازی نگه دارید و از سقوط زانو هنگام آسیب‌های حساس آن، جلوگیری کنید.

تصور کنید که شما قادر به استفاده کردن از این همه مزایا در مدت زمان کوتاهتری نسبت به دویدن و سایر فعالیت‌های بدنی دیگر هستید. آیا ارزش آن را ندارد که طناب پرش را به برنامه تناسب‌اندام خود اضافه کنید؟

بیشتر بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *