مقایسه دوچرخه و اسکی فضایی

مقایسه دوچرخه ثابت و اسکی فضایی

اسکی فضایی و دوچرخه از پرکاربردترین وسیله‌های ورزشی در بین مردم می‌باشد. هیچ باشگاه بدنسازی پیدا نخواهید کرد که این وسیله‌ها را نداشته باشد. هر دو آنها از پرکاربردترین وسیله‌ها برای ورزش هوازی هستند اما نمی‌توان گفت کدام یک بهتر است چون کاربردشان باهم متفاوت می‌باشد.

بسیاری از افرادی که می‌خواهند چربی‌سوزی انجام دهند انتخاب بین این وسیله‌ها برایشان سخت است اما واقعاً نمی‌توان گفت کدام بهتر است. هر کدام ویژگی خاص خود را دارد که به توضیح آنها در ادامه می‌پردازیم.

دوچرخه یا الپتیکال

دوچرخه

دو نوع دوچرخه‌ی ثابت و اسپینیگ وجود دارد. هر دوی آنها در چربی‌سوزی مؤثر می‌باشند اما با اسپینیگ میتوان کالری بیشتری سوزاند و در اسپینیگ می‌توان ایستاده هم رکاب زد ولی در دوچرخه ثابت این امکان وجود ندارد.

اسکی فضایی

اسکی فضایی یا همان الپتیکال جزء ورزش‌های هوازی می‌باشد. تنها کاری که شما انجام می‌دهید باید بایستید و پاهای خود را روی پدال قرار دهید و راه رفتن و دویدن به کمک آن صورت می‌گیرد. در طول تمرین پاها از سطح پدال جدا نمی‌شود. اگر دسته‌ها متحرک باشند همزمان می‌توانید عضلات دست خود را هم تقویت کنید.

اسکی فضایی

شباهت دوچرخه و اسکی فضایی

در هر دو این وسیله‌ها درجه سختی و مقاومت، مدت تمرین و سرعت تمرین را که چقدر می‌خواهید آهسته یا سریع ورزش کنید را خودتان مشخص می‌کنید.

این دستگاه‌های هوازی برای افزایش آمادگی جسمانی بدن مؤثر می‌باشند و به تناسب اندام و خوش فرم شدن بدن کمک می‌کند و استقامت بدن را بالا می‌برد و موجب تقویت سیستم قلبی و عروقی می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا و دیابت را کاهش می‌دهد. الپتیکال و دوچرخه در دو برابر کردن عضلات کمکی نمی‌کند اما در کاهش چربی تأثیر دارد بنابراین باعث می‌شود ظاهری عضلانی‌تر داشته باشید.

تفاوت دوچرخه و اسکی فضایی

  1. اسکی فضایی با همان الپتیکال نسبت به دوچرخه فشار کمتری به زانو وارد می‌کند و برای کسانی که دچار زانو درد هستند مناسب‌تر است. اگر قصد دارید بر روی ماهیچه‌های پا کار کنید و مشکلات مفصلی دارید اسکی فضایی از الویت بالاتری نسبت به دوچرخه ثابت برخوردار است.
  2. برای سالمندان که تمایل به حفظ تناسب اندام دارند و کسانی که از بیماری‌های مزمن کمر رنج می‌برند دوچرخه انتخاب مناسب‌تری است و برای ریکاوری مثلاً توانبخشی شاید اسکی فضایی توصیه نشود. البته در موارد مهم و جدی باید با پزشک مربوطه مشورت شود.
  3. در دوچرخه ثابت تنها از پایین‌تنه خود استفاده می‌کنید به همین دلیل نسبت به الپتیکال اکسیژن کمتری نیاز است اما در الپتیکال شما می‌ایستید و همزمان بالا‌تنه و پایین‌تنه را تمرین می‌دهید بنابراین عضلات بیشتری درگیر می‌شوند.
  4. برخلاف تصور عده‌ای که تمرین با الپتیکال را ورزشی ساده و کم‌ تحرک می‌دانند استفاده از آن در کاهش وزن و تناسب اندام بسیار مؤثر است و حتی نسبت به دوچرخه و ترمیل برای چربی‌سوزی مقدم‌تر است.
  5. در هنگام تمرین با اسکی فصایی یا الپتیکال بدن نسبت به تمرین با دوچرخه احساس خستگی کمتری دارد بنابراین فرد می‌تواند به مدت طولانی‌تری ورزش کند.

عضلات هدف

دوچرخه عضلات پشت ران و ساق پا را به چالش می‌کشاند و برای سوزاندن چربی در نواحی شکم و پهلو مناسب است و الپتیکال برای چربی‌سوزی نواحی ران و باسن و عضلات همسترینگ مفید می‌باشد و بر روی عضلات کمر هم تأثیر دارد.

اگر هدف شما تنها عضلات پایین‌تنه می‌باشد دوچرخه ثابت گزینه مناسبی است اما اگر می‌خواهید عضلات بالاتنه خود را هم به چالش بکشانید الپتیکال یا اسکی فضایی انتخاب مناسب‌تری می‌باشد.

در نهایت دوچرخه و اسکی فضایی از نظر ویژگی بسیار به هم شبیه هستند استفاده کردن از این دو وسیله باهم نتایج بهتری خواهد داشت و انتخاب یکی از این دو بستگی به هدف شما دارد، همچنین می‌توانید از محصولات دوچرخه و اسکی فضایی شرکت وزنه در سایت دیدن فرمایید.

بیشتر بخوانید

فواید و مضرات طناب زدن

فواید و مضرات طناب زدن

اگر شما به دنبال اضافه کردن کمی سرگرمی و خلاقیت به تمرین‌هایتان هستید در نظر ...

محصولات مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *