مقایسه کراس فیت با بدنسازی

مقایسه کراس فیت با بدنسازی

کراس فیت ورزش جدیدی است که امروزه در حال رشد است و از  ورزش‌های فانکشنال به حساب می‌آید.  کراس فیت برخلاف بدنسازی که ورزشی سرد و بی‌روح است کاملاً یک ورزش گروهی و انرژی‌بخش است. حتی بسیاری از کسانی که بدنسازی کار می‌کنند با ورود کراس فیت به سراغ این رشته ورزشی رفته‌اند و بدنسازی را رها کردند. برای اینکه بیشتر با این ورزش آشنا شوید می‌توانید مقاله کراس فیت چیست را مطالعه کنید.

شباهت کراس فیت و بدنسازی

هر دو ورزش بدنسازی و کراس فیت شامل بلند کردن وزنه، بالا و پایین آوردن آنها به طور مکرر و چندین بار تمرین در هفته می‌باشد. اما تفاوت آنها در چیست؟

تفاوت کراس فیت و بدنسازی

کراس فیت و بدنسازی دو رشته مجزا از هم هستند ولی می‌توان بین آنها ارتباط برقرار کرد. یعنی اگر بدنسازی کار می‌کنید جهت پیشرفت می‌توانید کراس فیت هم کار کنید و اگر قصد دارید به تازگی سراغ یک رشته ورزشی بروید کراس فیت و تمرینات فانکشنال به دلیل مزایایی که دارند و  نیاز به دارو و مکمل هم ندارد انتخاب مناسبی می‌باشند در ادامه بیشتر با تفاوت‎های کراس فیت و بدنسازی آشنا شوید.

  1. بدنسازی همان‌طور که از اسمش مشخص است به ظاهر و زیبایی بدن می‌پردازد. هدف بدنسازان افزایش سایز عضلاتشان می‌باشد و بیشتر به ظاهر فیزیکی خود توجه می‌کنند. به عبارت دیگر می‌خواهند خوش فرم به نظر برسند اما در کراس فیت هدف ساختن بدن زیبا نیست بلکه افزایش ظرفیت است تا بدن بتواند در هر موقعیتی هر کاری انجام دهد.کراس فیت تمرینات آمادگی جسمانی است و تمام اندام بدن درگیر می‌شود. در واقع مجموعه‌ای از تمرینات استقامتی، مقاومتی، هوازی، ژیمناستیکی و تمرین با وزنه است.
  2. بر خلاف بدنسازی که در هر تمرین عضلات هدف مشخص هستند و فشار بیشتر بر آن قسمت وارد می‌شود، در کراس فیت فشار آن بر کل بدن اعمال می‌شود.
  3. در کلاس‌های کراس فیت هیچ دستگاه بدنسازی و هوازی پبدا نمی‌کنید. در کراس فیت از تجهیزات مختلفی مانند: بتل روپ و کتل بل، مدیسن بال، کیسه‌های شن، تایرهای تراکتور، توپ‌های آهنی، نردبان چابکی و جعبه‌های پیلومتریک استفاده می‌شود که در هیچ باشگاه بدنسازی وجود ندارد.
  4. جلسات کراس فیت کوتاه‎تر از بدنسازی است و معمولاً 45 دقیقه و یا نهایتاً 1 ساعت است.

مزایای کراس فیت نسبت به بدنسازی

مزایای کراس فیت نسبت به بدنسازی

  1. کراس فیت در حالیکه برای ورزشکاران حرفه‌ای تمام رشته‌ها مناسب است، افراد مبتدی هم می‌توانند انجام دهند. ولی بدنسازی رشته‌ای است که بدنسازان به صورت حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنند شاید افراد معمولی بعد از مدتی خسته شوند.
  2. بر خلاف بدنسازی در کراس فیت سرعت، نیرو و قدرت، انعطاف‌پذیری، استقامت بدنی افزایش می‌یابد. کمتر ورزشی وجود دارد که بتواند همه‌ی این فاکتورها را باهم تقویت کند.
  3. تنوع برنامه‌های تمرینی در کراس فیت زیاد است و باعث می‌شود ورزشکار هر روز با یک چالش جدید روبرو شود و از برنامه‌های تکراری و یکنواخت در بدنسازی خبری نیست. همین امر موجب هیجان‌انگیزتر شدن کلاس‌های کراس فیت شده است.
  4. بر اساس گزارش‌های موجود احتمال صدمه و آسیب‌‌دیدگی افراد در کراس فیت به مراتب خیلی کمتر از بدنسازی است.
  5. در کراس فیت و تمرینات فانکشنال چربی بیشتری نسبت به بدنسازی می‌توان سوزاند، به همین علت عضلات زودتر فرم می‌گیرند.
  6. در کراس فیت در بازه‌ی زمانی کم، بیشترین نتیجه را می‌توان گرفت اما زمانی که در بدنسازی برای گرفتن یک نتیجه دلخواه لازم است خیلی بیشتر است.

اگر از سر و کله زدن با دمبل و دستگاه خسته شدید و می‌خواهید کارهای چالش برانگیز انجام دهید کراس فیت ورزش مناسبی است. اگر بدنساز هستید می‌توانید از تمرینات فانکشنال و کراس فیت جهت پیشرفت در بدنسازی استفاده کنید. در کل انتخاب بدنسازی یا کراس فیت قبل از هر چیزی به اهداف شخصی شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید صرفاً بدنی حجیم و عضلاتی بزرگ داشته باشید بدنسازی را انتخاب کنید اما اگر به دنبال یک ورزش هیجانی هستید کراس فیت برایتان مناسب است.

برای تجهیز یک باشگاه کراس فیت می‌توانید با مشاروران شرکت وزنه تماس بگیرید، همچنین جهت مشاهده سازه‌ کراس فیت می‌توانید به سایت شرکت وزنه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید

فواید و مضرات طناب زدن

فواید و مضرات طناب زدن

اگر شما به دنبال اضافه کردن کمی سرگرمی و خلاقیت به تمرین‌هایتان هستید در نظر ...

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *