چرا باید بعد از ورزش بدن خود را سرد کنیم؟

چرا باید بعد از ورزش بدن خود را سرد کنیم؟

اغلب افراد به سرد کردن بعد از تمرینات توجه نمی‌کنند و اهمیت آن را نمی‌دانند و به محض اینکه تمرینشان تمام می‌شود ورزش را متوقف می‌کنند و آماده رفتن می‌شوند اما همانطور که قبل از شروع ورزش و تمرین کردن باید بدنتان را گرم کنید تا برای شروع تمرینات آماده شوید، بعد از تمرینات بدنسازی هم باید بدنتان را سرد کنید تا به حالت اولیه برگردد. برای اینکه بیشتر در مورد گرم کردن قبل از تمرینات بدانید می‌توانید مقاله اهمیت گرم کردن قبل از ورزش را بخوانید.

سرد کردن بعد از تمرینات در واقع مجموعه‌ای از تمرینات با شدت کم است که به منظور کاهش درجه حرارات بدن و برگشتن به حالت اولیه بعد از ورزش کردن انجام می‌شود.

خطرات احتمالی سرد نکردن بدن

هدف در سرد کردن این است که تمرینات به طور ناگهانی قطع نشود بلکه این کار باید به تدریج انجام ‌شود. در تمرینات سنگین، عضلات بیش از 80% خون دریافت می‌کنند و این موجب می‌شود خون کافی به مغز و قلب و دیگر اندام‌های بدن نرسد، فشار خون پایین می‌آید و موجب فشار به قلب می‌شود و امکان گیجی و بیهوشی فرد ورزشکار وجود دارد. همچنین اگر فرد ورزشکار بعد ازتمرینات سنگین بدن خود را سرد نکند موجب کاهش کارایی عضله و انواع آسیب‌های عضلانی می‌شود.

خطرات احتمالی سرد نکردن بدن

فواید سرد کردن بدن

کاهش سرگیجه، غش و ضعف و بیهوشی

با سردن کردن بدن به تدریج ضربان قلب به حالت استراحت برمی‌گردد و فشار خون را تنظیم می‌کند از این رو از حالاتی که منجر به بی‌حالی و گیجی و غش می‌شود جلوگیری می‌کند.

ریکاوری عضلات بدن بعد از تمرینات

سرد کردن بدن به عضلات کمک می‌کند تا بهتر ریکاوری شوند و به حالت اولیه خود بازگردند.

کاهش درد عضلات

سرد کردن بعد از تمرینات در کاهش درد عضلات یا همان DOMS عضلانی و التهابات عضلانی بسیار مؤثر می‌باشد.

بهبود عملکرد گردش خون

وقتی بعد از تمرینات سنگین بدن سرد شود خون در کل بدن انتقال می‌یابد و موجب می‌شود اکسیژن و مواد مغذی به سلول‌ها و عضلات بدن برسد و باعث بهبود رشد و ترمیم عضلات می‌شود.

افزایش انعطاف‌پذیری بدن

بهترین زمان برای افزایش انعطاف‌پذیری بدن زمانی است که بدنتان گرم است یعنی دقیقاً بعد از ورزش کردن! حرکات کششی برای مرحله سرد کردن بسیار مناسب هستند از این رو می‌توانید دامنه‌ی حرکت و انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید.

جلوگیری از بروز آسیب‌دیدگی

آسیب‌دیدگی از شایع‌ترین مشکلات در ورزش است و بعضی از افراد دچار کشیدگی‌ها، پارگی‌ها و آسیب در عضلات پایینی کمر، زانوها و غیره می‌شوند. بنابراین می‌توان با انجام حرکات کششی عضلاتی که در تمرین بیشتر تحت فشار بودند را از بروز آسیب‌دیدگی تا حدود بسیاری جلوگیری کرد.

مدت زمان سرد کردن بعد از تمرینات

مدت زمان لازم برای سرد کردن بدن

به طور متوسط سرد کردن بدن باید 5 دقیقه طول بکشد اما اگر باز هم ضربان قلبتان بالا بود باید بیشتر این تمرینات را انجام دهید. در سرد کردن باید نفس‌های عمیق کشید تا اکسیژن به تمام سیستم‌های بدن برسد.

انواع سرد کردن

در حالت کلی 2 نوع تمرینات سرد کردن برای بعد از ورزش وجود دارد. سرد کردن فعال و غیر فعال

تفاوت این دو در شدت آنهاست. سرد کردن فعال دارای شدت بیشتری نسبت به سرد کردن غیرفعال است. مثلاً دوی آهسته نوعی از سرد کردن فعال است. در حالی که سرد کردن غیر فعال شدت کمتری دارد و شامل راه رفتن و حرکات کششی درجا می‌باشد.

چند دقیقه سرد کردن در آخر تمرینات شاید برایتان کسل‌کننده و سخت باشد اما به خاطر فوایدی که دارد ارزش وقت گذاشتن را دارد. ما همواره تلاش می‌کنیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا با تمرین اصولی از ورزش کردن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید

فواید و مضرات طناب زدن

فواید و مضرات طناب زدن

اگر شما به دنبال اضافه کردن کمی سرگرمی و خلاقیت به تمرین‌هایتان هستید در نظر ...

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *