چرا نباید هر روز ورزش کنیم

چرا نباید هر روز ورزش کنیم؟

همیشه به ما گفته شده است که ورزش برای ما خوب است و ما باید آن را به طور مرتب انجام دهیم و این کار ما را از سبک زندگی بی‌تحرک دور نموده و باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها می‌شود همچنین ورزشکاران را قادر می‌سازد که بدن خود را برای انجام کارهای بالاتر از ظرفیت طبیعی خود آموزش دهند. با این اوصاف چرا نباید هر روز ورزش کنیم؟

بازیابی ذخایر انرژی

بازیابی ذخایر انرژی

بدن شما از آدونوزین تری فسفات  (ATP) برای انقباض عضلات قدرتی استفاده می‌کند. در طول تمرینات وزن، منبع بهتری از این انرژی، گلیکوژن عضلانی است، اما این منبع محدود است، بنابراین باید قبل از جلسه تمرین مجدد، دوباره به آن اضافه شود. اگر شما با ذخایر انرژی کم کار کنید کاهش کارایی را متوجه خواهید شد، زیرا عضلات شما به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شروع به سوختن می‌کنند.

بازسازی فیبرهای عضلانی

بازسازی فیبر عضلانی

یک برنامه آموزشی مناسب طراحی شده جهت وارد کردن فشار بر روی عضلات، تنها راه رسیدن به موفقیت است. با این حال این فشار موجب آسیب به فیبرهای عضلانی می‌شود. فرآیند بازسازی این آسیب و ساخت بافت‌های عضلانی بعد از تمرین، واقعاً زمانی است که ماهیچه‌ها بزرگتر و قویتر می‌شوند و بدن برای انجام این فرآیند نیاز به زمان دارد.

کاهش درد عضلانی

هر بار که عضلات خود را به روش جدیدی به چالش می‌کشید و یا شدت تمرین خود را افزایش می‌دهید، شما با درد عضلات روبرو خواهید شد. درد شدید عضلانی (DOMS) با تاخیر زمانی 24 تا 72 ساعت پس از تمرین اتفاق می‌افتد. DOMS  باعث ایجاد پارگی‌های میکروسکوپی در بافت همبند عضلات می‌شود که خودش می‌تواند خودش را بازسازی کند، اما برای بازسازی نیاز به استراحت دارد.

به همین خاطر ورزشکارانی که اغلب آموزش می‌دهند، بیشتر در معرض بیش‌فعالی که باعث ایجاد استرس، خستگی, کوفتگی، کج خلقی و کاهش عملکرد می‌شود، قرار می­‌گیرند و بدن از یک حالت ساخت ماهیچه به شکست ماهیچه تبدیل می­‌شود و بدین ترتیب زیاده‌روی در کاری که خوب است منجر به یک نتیجه بد می‌شود.

ما باید چه کار کنیم؟

حداکثرسازی برنامه آموزشیتان بسیار ساده است، شما به جدول زمانبندی بازسازی، در برنامه آموزشیتان نیاز دارید.

 به عنوان یک قاعده کلی اجازه دهید گروه عضلات شما به مدت 48 ساعت قبل از تمرین مجدد، استراحت کند. به عنوان مثال اگر شما در روز دوشنبه تمرین پا انجام داده‌اید تا قبل از روز چهارشنبه مجدد تمرین نکنید.

جهت ایجاد یک برنامه زمانبندی کارآمد، برنامه تمرین روزانه خود را به تمرینات پایین‌تنه و بالاتنه تقسیم کنید و بین این تمرینات وقفه ایجاد کنید.

یک نکته نهایی: به جای اینکه هر روز کار کنید، باید روزها را برنامه‌­ریزی کنید تا بدن شما بتواند استراحت کند، حتی اگر نخواهید همان گروه عضلانی را مجدداً تمرین دهید.  یک روز را در وسط هفته جهت استراحت برنامه ریزی کنید همچنین یک یا دو روز در آخر هفته را برای استراحت در نظر بگیرید تا به بدن خود اجازه دهید که به طور کامل بهبود یابد. در حالت ایده آل فقط سه تا پنج روز در هفته باید کار کنید.

با این اوصاف، تمرین هر روزه، لزوما همیشه منجر به نتایج بهتر نمی‌شود. دادن زمان برای استراحت و بهبود بدن به همان اندازه مهم هستند که جلسات تمرین شدید مهم می‌باشند. داشتن روزهای آزاد واقعا می‌تواند نتایج شما را بهبود بخشد. کارشناسان ما در شرکت وزنه آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند.

بیشتر بخوانید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *