تاثیر ورزش بر بیماری افسردگی

چگونه ورزش کردن به بهبود افسردگی کمک می‌کند؟!

ورزش کردن علاوه بر تاثیرات فراوانی که بر سلامت جسم و تن انسان دارد بر روح و جان نیز موثر است. به طوری که بسیاری از متخصصان بالینی و روانشناسان انجام فعالیت بدنی منظم را یک راه خوب برای کمک به پیشگیری یا کنترل افسردگی خفیف می‌دانند. اما اینکه چگونه، از چه طریقی و یا چه نوع ورزشی موجب این عمل می‌شود موضوعی است که در این مقاله سعی داریم تا به طور مفصل به آن بپردازیم.

افسردگی؛ بیماری قرن

آمار بالای افراد مبتلا به افسردگی به ویژه در سال‌های اخیر نشان از خطر جدی این بیماری دارد. درواقع دولت‎ها کشورها و مردم سالانه مبالغ بسیار هنگفتی را صرف مبارزه با عواقب این بیماری و یا درمان آن می‌کنند تعداد خودکشی‌ها خود گواه این امر است. بنابراین اغراق نیست اگر افسردگی را بیماری قرن بنامیم.

همه ما بارها و بارها در طول زندگیمان به دلایل متعدد احساس غم و اندوه می کنیم، اما بعضی از مردم این احساسات را برای مدت طولانی (هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها) و گاهی بدون هیچ دلیلی تجربه می‌کنند. از این‌رو آنان را افسرده می‏نامیم.

در واقع می‌توان گفت افسردگی یک وضعیت جدی است که بر سلامت جسمی و روانی تاثیر می گذارد. در حالی که دلیل این بیماری روحی در بسیاری موارد شناخته شده نبوده و در افراد مختلف متفاوت ظاهر می‌شود. اما می‌توان علت وقوع آن را ترکیبی از عوامل بیولوژیکی (مانند سابقه خانوادگی، بیماری های جدی پزشکی یا مصرف مواد مخدر و الکل، تجربیات دوران کودکی، عوامل شخصیتی، حوادث زندگی روزمره و سایر عوامل شخصی) دانست.

 

رابطه افسردگی و ورزش

تاثیر ورزش بر درمان افسردگی

به طورکلی، فعالیت بدنی روزانه و منظم برای سلامت جسم و روان مفید است، اما این سوال پیش می‌آید که  برای درمان و کنترل افسردگی چه میزان از چه ورزش‌هایی تاثیر بیشتری دارد؟!

مطالعات در روند درمان افسردگی نشان می‌دهد که انجام تمرینات ورزشی هوازی مانند پیاده‌روی، حداقل به مدت هشت هفته، سه بار در هفته و هربار حداقل 30 دقیقه می‌تواند مفید و تا حد زیادی موثر واقع شود.

از طرفی ورزش‌هایی مانند یوگا و یا انجام مدیتیشن و تکنیک‌های مراقبه که به طور اختصاصی بر ذهن و افرایش و بهبود عملکرد آن اثر گذارند،  برای درمان افسردگی بسیار مفید و توصیه شده‌اند.

موارد زیر را می‌توان به عنوان اثرات ورزش در بهبود افسردگی نام برد:

  • کمک به بهبود وضعیت از طریق بهبود تناسب اندام و افزایش اعتماد به نفس
  • کمک به بهبود الگوهای خواب
  • افزایش سطح انرژی بدن
  • کمک به جلوگیری از ایجاد افکار منفی در ذهن یا منحرف کردن آن از نگرانی های روزمره
  • ورزش همچنین موجب تغییر سطوح مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین، اندورفین و هورمون استرس می‌شود.

مراجعه به پزشک

درآخر توصیه ما به شما این است: اگر از ناراحتی قلبی عروقی و یا درد مفاصل رنج می‌برید قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما امن است. همچنین با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود چه مقدار تمرین با چه شدتی برای شما مناسب است. پزشک شما هر گونه داروی مصرفی و شرایط سلامتی‌تان را در نظر خواهد گرفت و بهترین راه را برای شما تجویز می‌کند..

اگر به طور منظم تمرین کنید اما علائم افسردگی یا اضطراب هنوز در زندگی روزمره‌تان وجود دارد حتما به پزشک یا متخصص بهداشت روان مراجعه کنید. ورزش و فعالیت بدنی راه‌های عالی برای کاهش علائم افسردگی یا اضطراب هستند، اما هرگزجایگزین روان درمانی یا داروها نمی‌شوند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *