درد عضلات بعد از ورزش

کاهش بدن درد بعد از تمرینات بدنسازی

با رفتن به باشگاه و شروع تمرینات بدنسازی باید منتظر دردهای عضلانی و بدن درد بعد از تمرینات باشید. حتی کسانی که ورزشکار هستند و سطح تمرینات خود را تغییر می‌دهند و با شدت بیشتری نسبت به قبل تمرین می‌کنند هم با بدن درد و کوفتگی بعد از ورزش مواجه می‌شوند. شدت و مدت زمان بهبود این دردها برای هر فردی متفاوت است اما راه‌هایی وجود دارد که بتوان روند بهبود آن را تسریع بخشید.

علت بدن درد بعد از تمرینات بدنسازی

بعد از ورزش کردن تارهای عضلانی از بین می‌روند و علت به وجود آمدن کوفتگی و درد عضلانی بعد از تمرینات به دلیل پارگی ریزی است که بعد از ورزش کردن در عضلات به وجود می‌آید در صورتی که محققان قبلاً فکر می‌کردند بدن درد از علائم ساخت اسید لاکتیتک در عضلات است. اما نباید نگران باشید چون این روند علاوه بر اینکه مشکلی برای شما پیش نمی‌آورد بلکه دارای مزیت است و منجر به قوی شدن عضلات می‌شود.

راه‌های کاهش بدن درد بعد از تمرینات بدنسازی

روغن ماهی و امگا 3

طبق تحقیقات انجام شده بر روی دو گروه که به مدت 20 دقیقه بر روی تردمیل با شیب دویده بودند به گروهی از دونده‌ها به مدت 4 روز روغن ماهی و امگا 3 که دارای خاصیت ضدالتهاب طبیعی است داده شد و گروه دیگر از مکمل‌های ضدالتهاب مصرف کردند در پایان مشخص شد که این گروه نسبت به گروهی که روغن ماهی و امگا 3 مصرف کرده بودند درد عضلانی بیشتری داشتند. مصرف مواد غذایی ضدالتهاب می‌تواند به کاهش درد بعد از تمرینات کمک کند.

غلتک فومی

یکی از مؤثرترین راه‌های کاهش درد غلتک فومی است پس این وسیله‌ی استوانه‌ای فومی را دست کم نگیرید. تمرینات و حرکات کششی با غلتک فومی را بر روی هر قسمت از بدن که احساس درد و گرفتگی می‌کنید انجام دهید. تکرار این حرکات موجب کاهش درد و کوفتگی عضلات می‌شود زیرا مانند ماساژ عمل می‌کند. حتی غلتک فومی در بین تمرینات به کاهش درد کمک می‌کند.

فوم-غتکی
کمپرس یخ

قرار دادن یخ بر روی نقاطی از بدن که دچار درد و کوفتگی شده است می‌تواند در کاهش درد مؤثر باشد. می‌توانید از کیسه‌های یخ و یا باندهای چند بار مصرف سرد برای نقاط دردناک بدنتان استفاده کنید. آب سرد و یخ دارای خاصیت ضدالتهابی است که روند بهبود را تسریع می‌بخشد.

کمپرس-یخ
ماساژ

ماساژ درمانی یک راه عالی برای تسکین درد بعد از تمرین و گرفتگی عضلات است. حتی بعد از یک روز سخت کاری یک ماساژ عمیق می‌تواند کلی شما را سرحال بیاورد و خستگی را از بدنتان خارج کند. برای ماساژ حتی یک نفر در خانه می‌تواند ناحیه‌ای از بدنتان را که احساس درد می‌کنید ماساژ دهد یا ماساژورهای دستی در خانه هم می‌تواند به شما کمک کند.

ماساژ
حرکات کششی

احتمالاً در آن وضعیت که با کوفتگی بدن سر می‌کنید دوست نخواهید داشت حتی تکان بخورید اما  کشش عضلات بعد از یک تمرین سخت بسیار مؤثر است. زیرا موجب رساندن خون و اکسیژن به عضلات می‌شود و باعث کاهش درد می‌شود.

حرکات-کششی
پروتئین

مصرف پروتئین و کربوهیدرات‌های سالم به اندازه کافی نقش مهمی در بهبود عضلات دارد اما به خاطر اینکه به پرورش عضلات کمک می‌کند بیشترین تأثیرش برای افرادی است که می‌خواهند ورزش قدرتی انجام دهند و روند بهبود عضلات را تسریع می‌بخشد.

پروتئین
حمام گرم

گرفتن یک دوش آب گرم گردش خون را افزایش می‌دهد و تا حدودی می‌تواند موجب تسکین درد شود. زیر دوش آب گرم عضله مورد نظر را خوب ماساژ دهید تا زودتر درد عضلانی که دارید بهبود پیدا کند.

دوش-آب-گرم
آناناس، گیلاس

طبق تخقیقات انجام شده در مجله پزشکی و علوم ورزشی در اسکاندیناوی آورده شده است که در آناناس و گیلاس آنزیمی وجود دارد که خاصیت ضداکسیدانی دارد و مصرف آن درد عضلانی را کاهش می‌دهد و التهاب در بدن را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود در روزهای تمرین برای کاهش درد آب گیلاس طبیعی مصرف کنید. حتی طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شده است در آب هندوانه یک اسید آمینه وجود دارد که می‌تواند درد را کاهش دهد.

آناناس و گیلاس

در پایان باید بگوییم همیشه درد داشتن بعد از تمرین نمی‌تواند نشانه‌ خوبی باشد گاهی ممکن است عضلات شما آسیب دیده باشد. اما ارتباط بین رشد ماهیچه‌ها و درد عضلانی بعد از تمرین را نمی‌توان انکار کرد. اگر بعد از مدتی با انجام مواردی که در بالا گفته شد درد عضلاتتان بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *