کراس فیت چیست؟

کراس فیت چیست؟

کراس فیت ورزش نوظهوری می‌باشد که شاید شما هم با این ورزش آشنا نباشید و سؤالی در ذهنتان پیش بیاد که کراس فیت چیست؟ حال می‌خواهیم شما را با این ورزش آشنا کنیم و توضیحات و اطلاعات مفیدی درباره‌ی کراس فیت در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد دارید به سراغ این ورزش بروید بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه قوی کنید و چشم بسته تصمیم نگیرید.

ورزش کراس فیت

کراس فیت مجموعه‌ای از تمرینات عملکردی مقاومتی، استقامتی، ژیمناستیکی، هوازی و تمرین با وزنه است که فشار آن برکل بدن اعمال می‌شود و تمام اندام بدنتان درگیر می‌شود. این ورزش بیشتر به صورت همگانی انجام می‌شود و تمرینات آن به صورت گروهی می‌باشد که البته باید بگوییم تمرینات سنگینی دارد و داشتن سابقه ورزشی قبل از این ورزش خیلی بهتر است.

اگر شما جز کسانی هستید که از کارهای روزمره خسته شده‌اید و به دنبال تنوع و یاد گرفتن مهارت‌های جدید هستید کاملاً این ورزش مناسب شما می‌باشد و می‌توانید خود را به چالش بکشید. در کل تمرینات کراس فیت به دلیل دستیابی به آمادگی جسمانی می‌باشد.

تمرینات کراس فیت

تمرینات کراس فیت به صورت گروهی می‌باشد. تمرینات کراس فیت همان کارهای روزمره زندگی می‌باشد که با یک سری اکسسوری ورزشی آنها را باید انجام داد، که این اکسسوری‌ها شامل مدیسن بال، جیم بال، نردبان چابکی، بتل روپ، کتل بل، کیسه‌های شن، تایرهای تراکتور و توپ‌های آهنی می‌باشد. اغلب افراد با شرایط بدنی متفاوت یکی سنگین وزن یکی سبک وزن و … همه در  یک کلاس تمرین می‌کنند اما تمریناتی که انجام می‌دهند متفاوت هست. تنوع تمرینات در کراس فیت زیاد است و هر ورزشکار با توجه به اهداف خود می‌تواند ورزش کند. فاصله‌ بین تمرینات کم است. هر جلسه تمرین معمولاً بین 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد. شما در هرجلسه کراس فیت با تمرینات متنوع و با شدت‌های مختلف روبرو هستید.

تمرینات کراس فیت

کراس فیت و لاغری

اگر به دنبال کاهش وزن و چربی‌سوزی می‌باشید کراس فیت می‌تواند گزینه مناسبی باشد و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید عضله‌سازی کنید تمرینات مقاومتی کراس فیت به شما کمک خواهد کرد. علاوه براینکه ورزش‌های هوازی و کاردیو در روند چربی‌سوزی تأثیر دارد، تمرینات با شدت بالا و شوک دهنده مانند کراس فیت نیز در کاهش چربی تأثیر دارد. تمرینات کراس فیت نفس‌گیر است و میزان کالری زیادی در یک جلسه می‌سوزانید.

فواید کراس فیت

هر نوع فعالیت بدنی و ورزشی که بدرستی انجام شود دارای فوایدی است، کراس فیت هم از این امر مستثنی نیست. از فواید این ورزش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- افزایش انعطاف پذیری

حرکات کراس فیت به گونه‌ای می‌باشد که محدوده‌های مختلف بدن را در بر می‌گیرد و منجر به انعطاف پذیری و بهبود سیستم سلامت بدن می‌شود.

2- افزایش نیرو و قدرت

در تمرینات کراس فیت دائماً فرد به روش‌های جدید کار می‌کند و تمام عضلات بدنش درگیر می‌شود که باعث افزایش نیرو و قدرت می‌شود.

3- کاهش وزن و چربی‌سوزی

فعالیت‌ها و تمرینات در کراس فیت به گونه‌ای است که متابولیسم بدن افزایش می‌یابد و می‌تواند تأثیر بسزایی در چربی‌سوزی داشته باشد.

4- افزایش سرعت و چابکی

تمرینات کراس فیت نیاز به سرعت دارد و به همین دلیل بعد از مدتی موجب فرزی شما می‌شود.

5- افزایش استقامت بدنی

افزایش استقامت بدنی هم از مزایای دیگر این ورزش می‌باشد.

6- در زمان کمتر نتیجه بهتری بگیرید

بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌هایی که دارند زمان کافی برای ورزش کردن به طور منظم ندارند، با انجام این تمرینات می‌توانید در زمان کوتاه نتیجه خوبی بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد ورزش کوتاه مدت با کنترل شدت می‌تواند تأثیرات بهتری داشته باشد.

7- مناسب همه‌ی ورزشکاران

برای ورزشکاران رشته وزنه‌برداری، دوندگان و ورزشکارانی که نیاز به سرعت دارند، ورزشکاران استقامتی و تمام افردی که مبتدی یا حرفه‌ای هستند و ورزشکاران همه‌ی رشته‌ها مناسب می‌باشد.

معایب کراس فیت

تمرینات کراس فیت چون سنگین می‌باشد اگر بدرستی انجام نشود صدمات و آسیب‌های جسمانی جدی به بدن وارد می‌کند. افراد آسیب‌دیده و کسانی که بیماری‌های خاص دارند هم قبل از تمرین باید با پزشک خود مشورت کنند تا دچار مشکلات جدی نشوند.

برنامه غذایی کراس فیت

بسیاری از افرادی که کراس فیت انجام‌ می‌دهند رژیم غذایی می‌گیرند تا زودتر پیشرفت کنند. رژیم غذایی بسته به وزن و ویژگی‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی گوشت، سبزیجات، آجیل، میوه و نشاسته در رژیم اکثر این ورزشکاران مشاهده می‌شود. توصیه می‌شود  30% پروتئین،  40% کربوهیدرات،  30% چربی را در برنامه غذایی خود بگنجانید، اما این یک برنامه کلی است و شاید برای یک فرد با یک تیپ بدنی دیگر متفاوت باشد.

مثلاً کسی که سنگین وزنه باید کالری کمتری دریافت کند و فشار بیشتری رو در تمرین تحمل کند و کسی که لاغر است باید وعده‌های غذایی بیشتر، کربوهیدرات بیشتر و کالری بیشتری مصرف کند که بسته به نیاز هر فرد برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

رژیم غذایی کراس فیت

به دلیل اینکه تمرینات کراس فیت سنگین می‌باشد بدن به پروتئین نیاز دارد تا بتواند بعد از تمرینات خود را ترمیم کند. همچنین مقداری از انرژی بدن از طریق پروتئین‌ها حاصل می‌شود. کربوهیدارت‌ها هم که منبع انرژی می‌باشند پس وجود آنها ضروری می‌باشد. چربی‌ها هم از این نظر ضروری می‌باشند که بدن برای چربی‌سوزی و کاهش وزن به آن نیاز دارد اما باید اطمینان حاصل کرد که چربی‌های مصرفی از نوع چربی سالم (غیراشباع) می‌باشند.

شما هم می‌توانید به باشگاه کراس فیت بروید و مثل بقیه‌ی افرادی که این ورزش را دنبال می‌کنند لذت ببرید و همچنین می‌توانید برای خرید محصولات و لوازم کراس فیت و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب ما در شرکت وزنه تماس بگیرید.

 

2 دیدگاه برای “کراس فیت چیست؟”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *