گفتگو درباره ورزش TRX با پدرام ایران­پرست مربی ورزش تی آر ایکس

بیوگرافی:

نام و نام خانوادگی: پدرام ایران­پرست

متولد: سال 1372 ،شهر تهران

 دارای مدرک مربیگری TRX از مؤسسه  Fitnes Anywhere کشور امارات

ورزش رو از چه سنی شروع کردی؟

 از بچگی و سن خیلی پایین ورزش رو شروع کردم

از کی رفتی سراغ TRX ؟

با TRX از سال 90 آشنا شدم، سال 92 موفق شدم مدرک مربی گریم رو بگیرم و از سال 93 فعالیت حرفه ایم رو تو مجموعه ­های ورزشی شروع کردم.

 

هدفت از انتخاب این رشته چی بود؟

ببینید: TRX ورزشی هست که همیشه و همه جا میشه بدون هیچ امکانات خاصی اون رو انجام داد، بیشتر هدفم این هست که تو فواصل زمانی که با ورزشکارها در ارتباط هستم بتونم انتقال اطلاعات و داده داشته باشم و معلوماتم رو در اختیارشون قرار بدم تا بتونن هر جای دنیا که هستن ازش استفاده کنن. دراصل هدفم از انتخاب این رشته معرفی این ورزش به مردم هست. یکی از بزرگترین هدف هام این هست که بیشتر مردم رو آشنا کنم که نباید حتماً از استروئید و دارو استفاده کنند. من نمیگم استفاده بکنن یا نه هیچ دخالتی تو این موضوع نمیکنم خودم رو میگم و کسانی که آموزش می دم، دوست دارم بیشتر به فکر سلامتی شون باشن، کل دنیا داره میره به این سمت. مسلماً تا چند سال آینده درصد بیشتری از افراد، رو میارن به TRX ، تمرینات فانکشنال ( آمادگی جسمانی ) ، رو میارن به سمت اینکه بیشتر سالم زندگی کنن، کارهای روزمره زندگی شون رو خیلی راحت تر بتونن انجام بدن که میشه همین کراس فیت که الان خیلی هم باب شده و جا افتاده.

میشه یه توضیح کوچیک در مورد کراس فیت و تمرینات فانکشنال بدی؟

تمرینات فانکشنال همون کارهای روزمره زندگی مون هستن که به صورت یک سری اکسسوری ورزشی اون ها رو انجام میدیم، که این اکسسوری ها میشه مدیسن بال، جیم بال،نردبان چابکی وحتی طناب TRX. این تمرینات روی سیستم قلب و عروق تمرکز میکنه و این فعالیت ها باعث بیدار شدن تمام ارگان های بدن میشه. بابت انجام هر کاری از مغز در مسیر های مشخصی سیگنال ارسال میشه به سمت عضله، تمرینات فانکشنال کمک میکنه به پیدا کردن راه جدید برای ارسال همون سیگنال ها، بخاطر همین تغییرات تمریناتمون به فرم فانکشنال تغییر پیدا میکنه.

کراس فیت هم یه سبکه. تا جایی که من اطلاع دارم کراس فیت یه اجتماعی هست که میشه گفت تو سالهای اخیر شکل گرفته. اولین سال ها برگزار کننده این اجتماع کمپانی Reebook بود که به صورت تمرینات آیتمی، فضای آزاد، شنا، دوچرخه سواری، تیراندازی، بلند کردن وزنه و…. انجام میشد. کراس فیت هم شامل 4بخش اصلی میشه که عبارتند از: استقامت، قدرت، انعطاف و عملکرد سیستم قلبی عروقی. کسانی که تمرینات کراس فیت رو انجام میدن چون از وزنه بیشتر استفاده میکنند بالطبع از عضلات حجیم تری برخوردارند نسبت به کسانی که تمرینات TRX  رو انجام میدن چرا که ورزشکاران رشته TRX با استفاده از وزن خودشون تمرینات رو انجام میدن و مسلماً اون حجم عضلانی رو نمیتونن به دست بیارن ولی توی چابکی شون و خیلی فاکتورهای دیگه تأثیر چشمگیری داره.

 به طور کلی TRX چیه؟

TRX مخفف کلمات Total-body Resistance Exercise که معنیش تمرینات مقاومتی کل بدن هست و اگه بخوام یه معرفی کلی هم از خود ورزش داشته باشم میتونم بگم: ورزشی هست که روی فاکتورهای استقامتی چربی سوزی، عضله سازی، عملکرد بهتر عصب و عضله، عملکرد بهتر قلب و عروق، انعطاف و قدرت بدنی تأثیر به سزایی داره و تمام این فاکتورها در اون دخیل هستند و همونطور که قبلاً هم گفتم یکی از دلایلی که این رشته رو انتخاب کردم این بوده که میشه توی کمترین بازه بیشترین بازده رو ازش گرفت.

توی ایران میگن TRX مخصوص بانوان هست، چطور شد رفتی سراغ این رشته؟

ببینید: ملاک متدی هست که مربی آموزش می بینه، قصد جسارت ندارم چون همه دارن زحمت میکشن حالا هرکسی به هر نحوی، خب من دوس داشتم به روز باشم و ببینم متد روز دنیا چیه و توی دنیا دارن چی کار میکنن و همون اطلاعات رو انتقال بدم. وقتی میبینم کل دنیا دارن از TRX استفاده میکنن، چه دختر چه پسر  دلیلی نداره اون رو مخصوص قشر خاصی بدونیم پس اینجا غلط جا افتاده که این ورزش مخصوص بانوان هست. تمام ورزشکارها اصلا فرقی نداره چه بدنساز چه اسکی باز چه تنیسور و…. برای بالا بردن سطح آمادگی جسمانی میتونن از TRX کمک بگیرن. در واقع میشه گفت مکمل تمام ورزش هاست برای بالا بردن سطح آمادگی جسمانی برای اینکه بهترین جواب رو بگیریم حالا توی هر ورزش بسته به رشته و متدی که کار میشه.

 

خودت بدنسازی کارکردی و با بدنسازی شروع کردی، چی شد که از بدنسازی دل کندی و اومدی تو این رشته؟

آره، خب من سال 93 توی اولین استیج رفتن­هام 2 تا مقام توی مسابقات فیزیک استان به دست آوردم شاید کوچک به نظر بیاد اما از نظر خودم بزرگه چون همین یه پیش زمینه شد برام و خب الان افتخارم اینه که با مدرکش به اینجا رسیدم.

 برای افرادی که آشنایی چندانی با ورزش ندارن میپرسم: TRX بهتره یا بدنسازی؟

این اشتباهیه که همه میکنن، هیچ ربطی ندارن به هم، چراکه TRX و بدنسازی دو رشته ورزشی مجزا هستن که میتونیم بینشون ارتباط برقرار کنیم. اگه بدنساز باشی میتونی برای بهتر شدن و پیشرفت توی بدنسازی از TRX هم استفاده کنی ولی اگه میخوای به عنوان یه رشته خوب استارت ورزش رو بزنی TRX حرف اول رو می زنه چون نه نیازی به دارو داری نه نیازی به مکمل داری فقط باید غذای سالم بخوری و ورزش کنی.

میتونی برامون به صورت مختصر توضیح بدی برای افراد با شرایط بدنی متفاوت به طور مثال برای یه فرد سنگین وزن که تا حالا ورزش نکرده یا بالعکس یه آدم سبک وزن چطور برنامه ریزی میکنی که تمرین کنن؟

اگه به کلاس هایی که ما برگزار میکنیم دقت کنید میبینید که اغلب افراد با شرایط بدنی متفاوت یکی سنگین وزن یکی سبک وزن و…. همه دارن تو یه کلاس تمرین میکنن اما تمریناتی که انجام می دن متفاوت هست. قصد ما ابتدای امر این هست که افرادی که مراجعه میکنن طی یک ماه اول بدنشون روشن شه، بدنشون بیدار شه. یعنی بعد از تمرین دچار حالت تهوع نشن، توی این یکماه ما باید به ورزشکار زمان بندی تغذیه رو یاد بدیم، اینکه بدونن کی باید غذا بخورن قبل و بعد تمرین باید از چه مواد غذایی استفاده کنن و توی ماه های بعد بسته به تیپ بدنی؛ کسی که سنگین وزنه باید کالری کمتری بهش برسه و فشار بیشتری رو توی تمرین تحمل کنه و کسی که لاغرهست باید وعده های غذایی بیشتر کربوهیدرات بیشتر و کالری بیشتری مصرف کنه که بسته به نیاز هر فرد برنامه ریزی انجام میشه که باید طبق همون برنامه غذایی روند زندگیش رو پیگیری کنه و یکماه هم بابرنامه تمرین کنه و من قول میدم طی سه ماه TRX جواب میده به اینصورت که شما توی ماه اول تغییرات رو تو بدن خودت حس میکنی، تو ماه دوم نظر دیگران نسبت به شما تغییر میکنه و تو ماه سوم به اون جوابی که میخوای میرسی.

در مورد تمرینات و میزان کالری مصرفی جلسات تمرین توضیح میدی

این یه چیز ثابت شده اس که بدن بین 1200 تا 1700 کالری برای کار با طناب TRX مصرف میکنه، بعد ما باید ببینیم چه مقدار کالری مورد نیاز بدن هست تا بتونه چربی سوزی انجام بده. درکنار اینها ما بحث عضله سازی هم داریم. به طور مثال فردی با وزن 100کیلو به ما مراجعه میکنه و بعد 3ماه تنها 8کیلو وزنش کم میشه اما وقتی فیزیک بدنی اون رو با روز مراجعه به باشگاه مقایسه میکنید متوجه یه تغییر فاحش می شید. چون ما در تمریناتمون علاوه بر چربی سوزی؛ عضله سازی هم داریم. حتی رژیم هایی رو داریم باعنوان رژیم وزن ثابت که باتوجه به مثالی که زدم  بعداز 3ماه تمرین اگه فرد باوزن100کیلو مراجعه کرده باشه هیچ وزنی از دست نمیده ولی چگالی عضلانی بالایی داشته. اکثر کسانی که میخوان ورزش کنن نمیخوان ریز بشن اما میخوان سایز شکم و پهلو کم بشه که این امکان پذیره.

چقدر این رو تضمین میکنی که شخصی که مراجعه میکنه بعداز یه دوره 3ماهه یا 6ماهه به اون ایده­آلی که مد نظر خودشه برسه؟

این بستگی داره به خود فرد مثلاً خود من طی این 7سالی که دارم تمرین میکنم جوابی که میخواستم گرفتم و اگه اینو از بچه هایی که اینجا تمرین میکنن هم بپرسی اگه نخوام بگم 100% به چیزی که میخوان رسیدن اما قطعاً به 80% خواسته هاشون رسیدن.

الان با توجه به بازار آشفته­ای که برای مکمل ها هست خیلی از خانواده میترسن که بچه ها برن سراغ این دست ورزش ها و اجازه نمیدن بچه هاشون برن باشگاه

چرا میترسن؟ چون با خودشون میگن این بچه قراره بره باشگاه پودر یا هرچیز دیگه ای بخوره، ببین اینا اسمش روشه: مکمل غذایی؛ همه جای دنیا با مشورت پزشک، پزشک ورزشی و با انجام آزمایشات دوره ای بسته به نیاز بدن مصرف میشه نه با چشم بسته. خود­سر به هیچ عنوان نباید استفاده کرد از مکمل های غذایی.

دید خودت نسبت به این موضوع چیه؟

من خودم دوست دارم شاگردام با غذای سالم به اون ایده­آل برسن اما اینو باید رک بگم اگه دنبال این هستن که توی مسابقات شرکت کنن باید از مکمل استفاده کنن چون همه دارن استفاده میکنن ولی بطور حتم باید زیر نظر پزشک مصرف کنن ولی من خودم ایدم و ایده­آلم بدون استفاده از مکمل و ساپلیمنت و فقط با وعده های غذایی سالم بسته به تیپ بدنی و ژنتیک هر شخص هست. اگه ما این علم رو داشته باشیم با غذا خیلی راحت تر میتونیم به اون ایده­آل برسیم تا با مکمل. من دوست دارم این برای ورزشکارا و علی الخصوص توی جامعه جا بیفته که 70% بدن خوب رو غذا میسازه و 30% رو تمرین، ما این 30% رو برای همه انجام میدیم حالا برای هرکس بسته به شرایط بدنی و تیپ بدنی اون فرد، این 70%رژیم غذایی هست که اگه درست رعایت بشه توی 8هفته باعث میشه ورزشکار به اون سیکس پک که همه دنبالش هستن برسه.

احتمال آسیب هم توی TRX وجود داره؟

یه آمار خیلی خوب چندسال پیش تو یه مقاله به چاپ رسید که این موضوع رو بررسی کرده بود. براساس گزارش اون مقاله بیشترین آسیب بین رشته های ورزشی مربوط به اسکواش بود و TRX تو رتبه 25یا26 بود که از هر 100نفر تقریبا 1نفر دچار آسیب دیدگی شده بود. آسیب توی ورزش ما خیلی کمه، دریک صورت: اینکه بتونی حرکات رو اصولی انجام بدی. تعداد حرکات توی TRX خیلی زیاده و کافیه شما توی هر مرورگری یه جستجو کنی و بیشمار حرکت مختلف پیدا کنی که دیگران همینطوری انجام می دن، اما اگه یه پیش زمینه علمی داشته باشی و بدونی چه عضلاتی داره درگیر میشه خیلی بهتره و درصد آسیب رو به صفر میرسونه.

آینده TRX رو توی ایران چطور میبینی؟

روزی که من شروع به کار کردم شاید از هر 10نفر فقط یک نفر اسم TRX به گوشش خورده بود ولی الان از هر 10نفر حداقل 5نفر باهاش آشنایی دارن. این یعنی مسلماً پیشرفت کرده و آدم های بیشتری نسبت بهش شناخت پیدا کردن و مطمئن هستم که تا چند سال آینده روند بهتری رو شاهد هستیم خیلی بیشتراز این افراد میان به سمت این ورزش چرا که سلامتی اهمیت بیشتری داره نسبت به حجیم شدن عضلات.

 جامعه بدن سازی رو چطور میبینی؟

من نمیتونم راجع به بدنسازی نظر بدم چون حرفه من نیست، ولی خیلی ها دارن توی این رشته زحمت میکشن و تلاش میکنن ثمره این تلاش ها رو داریم تو رقابت های جهانی میبینیم ولی خودم سعی میکنم سمتش نرم یا اگه برم قطعاً بدون ساپلمنت و مکمل

تو فکرت هست که بدنسازی رو از سر بگیری؟

رقابت دیگه نه! شاید الان اینو میگم خیلی ها بگن تو آدم رقابت نیستی ولی به نظرم اینها بازخوردهای خوبیه برام آره من آدمش نیستم

اگه شرایطش فراهم بشه امکان این رو داری که اطلاعاتت رو به صورت آنلاین در اختیار دیگران قرار بدی؟

چرا که نه من همین الان هم شاگردایی رو دارم که با اینکه از ایران رفتن هنوز با من در ارتباط هستن و برنامه ازم میگیرن، میتونم این مطالب رو بصورت عمومی در اختیار دیگران قرار بدم.

تو فکر برگزاری مسابقه هستی؟ مسابقه برگزار میکنی؟ برای معرفی

مسابقه برگزار میکردم اما مسابقه ­های کوچک، دوست دارم بزرگتر باشه با رقابتهای بیشتر و آیتم های خوب که بتونیم بدنمون رو به چالش بکشیم وگرنه همه میدونن از چه وسیله ای چطور استفاده کنن ، میخوام سطح مسابقات به قدری بالا باشه که بتونیم این رو به چالش بکشیم ما که داریم تمرین میکنیم وقت میذاریم و رشد میدیم بدن رو حالا توی مسابقات با سطح بالا آمادگی مون رو به چالش بکشیم.

یه شعار میتونی برای TRX داشته باشی مثلاً شعار ما برای شرکت خودمون(وزنه) اینه  که (جامعه به وزنه نیاز داره)

به نظر من بهترین شعار اینه: هرگز تسلیم نشو! رسیدن به فیزیک مناسب یه هدفه، برای رسیدن به هدفت و خواسته هات نباید تسلیم بشی.

ممنون که وقتت رو دراختیار ما گذاشتی

متشکرم و ممنون از شما

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *